Dagens PS

Spritjättarnas huvudvärk – drinkar på burk och cannabis

Glaset är just nu halvfullt för exklusiva sprittillverkare.
Glaset är just nu halvfullt för exklusiva sprittillverkare. (Foto: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 04 nov. 2024Publicerad: 04 nov. 2024

Tullkrig. Alkoholfritt. Cocktails på burk. Tre ingredienser som alla skapar smolk i bägaren för exklusiva spritjättar. Och så inflationen förstås. Men det är inte allt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nej, någon rolig cocktailmix är det inte tu tal om för tungviktarna i spritbranschen, som nu möter effekterna av inflationen och höga räntor.

Med pandemin i backspegeln, innebär det att försäljningen sviktar för alkoholtillverkare som Remy Cointreau, Pernod Ricard och Proximo Spirits, bara för att nämna några.

Hellre cannabis än sprit

För även om konsumenterna inte vänt sprit per se ryggen, skiftar preferenserna. Forna finsmakare tenderar därför att vända sig till öl och färdigblandade cocktails på burk, från mindre aktörer på marknaden, skriver CNN.

Den yngre generationen dricker i sin tur mindre – eller inte alls. De vänder sig även allt oftare till cannabis.

En konsumentförändring som styrks av studier på området.

För de ovan nämnda spritjättarna betyder det att de totala volymerna dalat med 3 procent under årets första tre månader, med nedgångar i nästan alla kategorier – inklusive tequila, amerikansk whisky, öl och vin. Detta enligt en analys utförd av IWSR.

På Pernod Ricard letar man ny marknader i ett försök att hantera sjunkande efterfrågan och försäljning.
På Pernod Ricard letar man ny marknader i ett försök att hantera sjunkande efterfrågan och försäljning. (Foto:Jacques Brinon/AP/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Tappat 50 procent

ANNONS

Tittar vi på sprittillverkarnas enskilda prestationer lider Remy Cointreau så här långt en svidande förlust, med en aktie som hittills tappat 50 procent. En trend som dessvärre ser ut att hålla i sig, enligt en reviderad prognos.

Vänder vi oss till Pernod Ricard, tillverkare av Jameson och Kahula, har även de rapporterat en försäljningsminskning under det senaste kvartalet. Ett tapp de försökt bemästra genom att ta sig an nya marknader – däribland Indien.

Desto bättre går det alltså för privata aktörer, som kan erbjuda konsumenten mer för pengarna, konstaterar CNN.

Läs mer:

Håll i hatten: Nu blir det cannabis i vinet. Dagens PS

USA:s tullkrig kan knäcka inhemsk whisky. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS