Får det lov att vara en skvätt kinesisk sprit? Vi gissar att stormakten historiskt inte varit förstahandsvalet på sprithyllan. Det ska det dock bli ändring på nu.
Spriten från Kina som ska ta över cocktailscenen
Mest läst i kategorin
När den lokala alkoholförsäljningen sviktar tänker Kina utanför boxen, och satsar på att nischa starksprit internationellt.
I första hand genom att attrahera storstäder som New York, Los Angeles och London där cocktail som koncept står stadigt.
Planen för att ta sig in på den marknaden kan kort och gott härledas till en enda produkt: baijiu. En alkoholstark och eldig sprit som vanligtvis destilleras från sorghum, men även kan göras på vete, korn, hirs eller klibbigt ris, skriver Reuters.
Ska få västerländsk kostym
Med en alkoholhalt på 40 till 60 procent, säger de som vet att baijiu kräver en viss framkörningssträcka. Kinesiska sprittillverkare avser följaktligen att anpassa drycken mer för den västerländska kundbasen.
Hit hör Shede Spirits, baserade i Kinas Sichuan-provins, som nu är i färd med att justera smaken på sitt dyrare märke, Shede, i hopp om att produkten ska falla västerlänningarna på läppen.
Två marknader i en smäll
Om de lyckas är målet att sprida den uppdaterade versionen av Shede baijiu till utvalda delar av Europa, USA och Japan till ett pris om närmare 150 dollar, motsvarande 1 500 kronor.
Liknande planer har även Shede Spirits konkurrent, Sichuan Yibin Wuliangye Group, som gått samman med den italienska dryckesgruppen Campari i ett försök att slå två flugor och marknader i en smäll.
Just detta samarbete befinner sig ännu i ett tidigt skede, men har redan hunnit ta fram sin tolkning på den mäkta populära negronin med baijiu som bas.
Världens största alkoholmarknad
Exakt var det lämnar negroni lämnar vi åt cocktailproffsen åt avgöra, men anmärkningsvärt är att baijiu i dag är något av en kassako, vilket tveklöst bidragit till att Kina kan titulera sig som världens största alkoholmarknad.
I fjol såldes baijiu för nästan 167 miljarder dollar i landet.
Går vi tillbaka till Shede, uppgick deras internationella försäljning under 2023 till närmare 5 miljoner dollar. En siffra som de med nu avser att trumfa inom de närmaste åren till 100 miljoner.
Huruvida de lyckas återstår att se. Så även när du häller upp en baijiu lagom till fredagsmyset.
Läs mer:
Då kan Kina bli konjakens död. Dagens PS
Läs även:
Huawei gör comeback: Ökat med 564 procent. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.