Tio år har passerat sedan den nuvarande generationen av Mazda MX-5 introducerades, och motorintresserade världen över väntar med spänning på vad som kommer härnäst.
Sportbilsfantaster jublar: Mazda räddar purismen i nya MX-5


Mest läst i kategorin
Farhågor om tyngre drivlinor i form av hybrider eller rena elbilar har florerat, då låg vikt är en av grundstenarna i Miatans framgångsrecept. Men nu kommer lugnande besked från Mazdas högsta ledning.
I en nyligen publicerad intervju med ansedda Road & Track har tre framstående chefer inom Mazda delat med sig av planerna för nästa generations MX-5, internt benämnd NE.

Mazda MX-5: 35 år ung och firar med exklusiv specialutgåva
Mazda MX-5, den älskade lilla roadstern som har charmat bilentusiaster i över 35 år, firar nu sin 35-årsjubileum med en specialutgåva. För att markera
Det tydligaste budskapet är att målet inte är att addera vikt, utan tvärtom att göra den nya modellen ännu lättare än den nuvarande. Detta innebär att några hybridlösningar inte är aktuella, och inte heller någon form av turboladdning. Istället kommer Mazda att hålla fast vid en traditionell, naturligt andande fyrcylindrig motor i kombination med en manuell växellåda – en konfiguration som uppskattas av många entusiaster.

Lättare än ett ton – målet för nya Miata
Även om exakta prestandasiffror och design fortfarande är höljda i dunkel, var Mazdas tekniske chef Ryuichi Umeshita tydlig med att viktminskningen är av högsta prioritet. Till Road & Track sade han:
“Vad definierar MX-5? Jag skulle säga att det viktigaste är att den är lätt, och det näst viktigaste är att den är lätt.”
Han fortsatte med att förklara att målet är att den nya MX-5 ska väga under ett ton och vara kortare än fyra meter. Om detta lyckas skulle det innebära en rejäl viktminskning på över 60 kg jämfört med dagens modell, samtidigt som de yttre måtten i princip skulle förbli oförändrade.

Senaste nytt
Ingen hybrid – fokus på effektiv bensinmotor
För att uppnå den önskade viktminskningen kommer Mazda alltså att avstå från både hybridteknik och turboladdning. Istället ligger fokus på att utveckla en ny, extremt effektiv motor som ska uppfylla de stränga utsläppskraven i Kalifornien (LEV IV) och Europa (Euro 7). Enligt Mazda kommer detta att vara möjligt genom avancerad bränsleinsprutningsteknik som optimerar bränsle-luftblandningen vid alla varvtal.

Bakom kulisserna på Mazda: Så skapades ND Miata
När ND Miata lanserades 2014 blev den snabbt en succé. Än i dag, ett decennium senare, är den en måttstock för andra sportbilar. Mazda ND Miata bröt mot
Den nya motorn kommer dessutom att få en större slagvolym än den nuvarande 2,0-litersmotorn och öka till 2,5 liter. Trots detta räknar Mazda med att bränsleförbrukningen kommer att vara bra. Umeshita förklarade att den ökade slagvolymen inte primärt syftar till att öka effekten, utan snarare till att bibehålla en bra prestanda trots de tuffare utsläppsreglerna.

Manuell växellåda – ett måste för körkänslan
En annan viktig aspekt för många MX-5-anhängare är att den manuella växellådan kommer att leva vidare. Umeshita betonade att den manuella lådan bidrar starkt till den direkta känsla, den så kallade “Jinba Ittai” – enhet mellan bil och förare – som är så karaktäristisk för MX-5.
Att behålla den manuella växellådan trots de allt striktare utsläppskraven är ett tydligt tecken på Mazdas engagemang för den genuina körupplevelsen.

När kommer den nya Miata?
Trots de positiva nyheterna kring den kommande generationen MX-5 var Mazdas representanter försiktiga med att ge några konkreta uppgifter om när bilen kan tänkas presenteras. Med tanke på att den nuvarande modellen har funnits på marknaden i ett decennium, hade många spekulerat i en avtäckning inom den närmaste framtiden. Men det verkar alltså som att vi kan få vänta ytterligare.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Road & Track beskriver processen som att designarbetet fortfarande pågår. Även om Mazda försäkrar att man noggrant planerar för den femte generationen för att möta framtida krav, är det alltså oklart när den slutgiltiga produkten kommer att visas upp.

Roadster-duellen: El, bensin eller klassisk charm?
Sugen på vind i håret? Då finns MG Cyberster, BMW Z4 och Mazda MX-5 – tre heta roadsters för soldyrkaren. Men vilken passar dig? Just nu är utbudet hetare
För den som längtar kanske det kan vara en tröst att den nuvarande MX-5 fortfarande erbjuder en fantastisk körupplevelse. Kanske är det lika bra att njuta av den man har, eller slå till på en ny av den nuvarande generationen under tiden man väntar på nästa kapitel i Miatas historia.

Kan Volkswagen behålla ledningen när konkurrensen hårdnar?
Volkswagen rivstartar 2025 som Sveriges största elbilsleverantör. Med en marknadsandel på 14,4 procent har bilmärket återtagit en ledarposition. Men med
Läs också:
Det blir allt fler som inte har råd att köpa mat. News 55
Sänkt ränteavdrag slår hårt mot äldre. E55
Dödskorset som ger Tesla stora skälvan. Realtid
Mazda MX-5 – som att träffa en kär vän efter 30 år. Dagens PS
Bäst i alla tester: Här är årets cabriolet-kung. Dagens PS

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.