Sveriges mest trafikerade järnväg, sträckan mellan Stockholm och Göteborg, står inför en omfattande renovering som inleds 2027 och pågår i tre till fyra år.
Snart slutar tågen gå mellan Stockholm och Göteborg
Mest läst i kategorin
Arbetet är en del av en nödvändig upprustning av Västra stambanan, som under lång tid lidit av bristande underhåll.
Renoveringen kommer att medföra stora förändringar för resenärer på tågen, med avstängningar av delar av banan och förlängda restider som följd.
Målet är att modernisera infrastrukturen för att möta framtidens behov, men projektet kantas av utmaningar.
Avstängning av västra stambanan
Under renoveringen kommer delar av Västra stambanan bli avstängda av helt och hållet, i upp till tio veckor sommartid.
Arbetet omfattar bland annat att byta ut räls, kontaktledningar och annan kritisk infrastruktur på sträckan mellan Hallsberg och Sköldinge, öster om Katrineholm.
Tågen kommer att bli omledda om via alternativa banor, vilket förlänger restiden mellan Stockholm och Göteborg med 45 till 60 minuter.
Senaste nytt
Tågen behöver modern teknik
Trafikverket har fått kritik för att fortfarande använda äldre arbetsmetoder, enligt Dagens Nyheter.
Frankrike har utvecklat ett specialbyggt tåg som kan byta elsystem snabbare och med färre störningar genom att arbeta nattetid och lämna spåren öppna dagtid.
Svenska Trafikverket anser dock att tekniken inte helt passar för svenska förhållanden, bland annat på grund av markförhållanden och behovet av att byta fundament till kontaktledningsstolpar.
Kompetensbrist bromsar arbetet
En annan utmaning är bristen på både specialutrustning och utbildad personal.
Infranord, ett statligt bolag, har investerat i modern utrustning men använder den i Norge för ett liknande projekt.
Detta gör det svårt att påskynda renoveringen för tågen i Sverige, då arbetskraft och resurser är begränsade.
Försök att minska störningarna
Trafikverket arbetar på att minimera störningarna för tågen genom att kombinera nattarbete och helgavbrott.
Förhoppningen är att hitta snabbare metoder och samordna större entreprenader för att locka internationella aktörer med avancerad utrustning.
Samtidigt står det klart att tågresenärer och godsleverantörer får räkna med förseningar under flera år framöver.
Se även:
Trots lågkonjunkturen– här går turismen som på räls. Dagens PS
Tågstrulet: Så ska Trafikverket bättra sig. Dagens PS
Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.
Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.