Götgatan på Södermalm i Stockholm ska rivas upp för att förbättra ytskiktet i tunnelbanans tak – och sex år av trafikkaos väntar.
Sex år av kaos väntar: Populär gata rivs upp
Mest läst i kategorin
1600 meter. Ungefär så lång är Götgatan på Södermalm i Stockholm, som sträcker sig från Slussen till Skanstull.
Nu ska den populära gatan rivas upp – och arbetet kommer att pågå i sex år.
Akut: Tunnelbanan måste renoveras nu
Anledningen är att tunnelbanans ytskikt måste förbättras och behover av upprustningen är närmast akut, skriver Dagens Nyheter.
Tunnelbanetunneln som löper mellan Medborgarplatsen och Skanstull på Södermalm i Stockholm byggdes 1933 och sedan dess har inga större renoveringar genomförts.
Senaste nytt
Skador kan leda till säkerhetsrisker
När inspektioner genomfördes för elva år sedan hittades flera läckor i det tätskikt som ligger ovanpå tunnelns tak. Rekommendationen var då att tätskiktet skulle bytas inom tio år, för att förhindra att stora skador uppstod.
Enligt ett tjänsteutlåtande från trafikförvaltningen i Region Stockholm skulle skador på tätskiktet i förlängningen kunna leda till säkerhetsrisker och ”svårare trafikala störningar” på gröna linjen.
Renoveras i sex år
Tätskiktet behöver bytas ut och därför måste 925 meter av Götgatan rivas upp.
År 2025 kommer arbetet att starta och upprustningen bedöms pågå i sex år.
Upphandlingen är ännu inte gjord och därför finns det inte någon färdig tidsplan för arbetet.
Förlänger livslängden på tunnelbanan
Renoveringen väntas ge tunneln och tätskiktet en förlängd livslängd om cirka 40 till 80 år.
Vid Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm färdigställdes nyligen ett liknande arbete, som ska ha förlängt stationens livslängd med 50 år.
Biltrafiken påverkas
Under renoveringen på Götgatan kommer inte tunnelbanetrafiken att påverkas, enligt Trafikförvaltningen.
Däremot kommer påverkan på biltrafiken att vara omfattande, och annan verksamhet ovan jord kommer att påverkas.
Arbetet sker i etapper, och hela gatan grävs inte upp på en gång, men Götgatan kommer periodvis att vara avstängd helt och hållet, skriver DN.
Läs även: Stockholms Stadshus fyller 100 år
Läs även: Hejdå MTR! Får inte längre köra pendeltågen
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.