Norge ska välja nya fregatter till sin marin. Fyra länder slåss om ordern men nu tar Storbritannien täten i ett nytt erbjudande.
Så ska britterna locka Norge till havs


Mest läst i kategorin
Det är Sverre Strandhagen, krönikör i norska Dagens näringsliv, som beskriver spelet kring vem som ska få leverera fem eller sex nya fregatter till det norska försvaret.
USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike slåss om ordern i en kamp där det handlar om tid, kostnad, prestation men även strategiskt partnerskap.
Ett beslut väntas under 2025, skriver Strandhagen som anser att Storbritannien är på väg att ta täten.
I Dagens näringsliv har general Gwyn Jenkins, rådgivare till brittiske försvarsministern John Healy påpekat att just den del som rör strategiskt partnerskap bör väga tungt.
Han garanterar att Norge får sin första fregatt före år 2030 – vilket varit ett krav – men påpekar at det handlar om ett samarbete över de kommande 40 åren.
Förutom Storbritannien som kommer att ha åtta av de nya antiubåts-fregatter av typ 26 som är aktuella, har fartygen även sålts till Kanada och Australien.
Klar inom två år
Den första brittiska fregatten – HMS Glasgow – kommer att kunna lämna hamn inom två år och general Jenkins menar att besättningen på den kan vara både brittisk och norsk, så att man gemensamt lär sig hantera fartyget.
”Vi måste sluta se det här som ett brittiskt eller norskt fartyg, utan som en allierad förmåga som utför operationer i norr”, säger Jenkins.
På frågan hur snabbt Norge kan få de sista fregatterna svarar han att Norge kan låna örlogsfartyg, så fartyg kan fås på ett eller annat sätt.
”Det blir ingen skillnad om fartygen tidigt i produktionen går till Norge eller Storbritannien, de kommer i alla fall att ha norsk och brittisk besättning och kunna operera på ett helt nytt sätt tillsammans”, menar generalen.
Senaste nytt
Vill locka Norge
Det är naturligtvis även en del i säljsnacket för att få Norge att fastna på den brittiska kroken. Sverre Strandhagen konstaterar att ”förslaget är ett smart svar på vad Norge efterfrågar” och löser delvis även britternas problem med produktionskapacitet.
”Samtidigt är detta ett sätt att tänka på försvar som Nato kräver”, skriver Dagens näringslivs krönikör.
”I stället för nationella lösningar måste allierade söka standardiserade och integrerade lösningar, faktiskt söka “djup integration” som det kallas”, skriver han och hävdar att det brittiska förslaget av norska beslutsfattare beskrivs som ”mycket spännande”.
Allt eller inget?
Samtidigt ställer det brittiska paketet Norge inför andra problem. Dess helhet gör det svårt att jämföra med övriga erbjudanden, inte minst när britterna även erbjuder ett fregatt- och helikopterpaket, där helikoptern i dag är Merlin.
Norge har en annan version av Merlin som räddningshelikopter men Seahawk för kustbevakningen och armén och specialstyrkorna söker nya helikoptrar.
”Det är nödvändigt att hitta en lösning med inte alltför många typer av helikoptrar”, skriver Strandhagen och pekar på att Norge tappar integrationen med britterna med ett annat helikopterval.
Slutsatsen?
Storbritannien går segrande ur kampen.
”Både tyskar och amerikaner kan nog också erbjuda ett nära samarbete, men kämpar med leveranstid och kapacitet. Fransmännen kan leverera tidigt, men måste övertyga om att djup integration är möjlig. Det kan vara svårt”, avslutar krönikören.
Trump-kaoset ritar om kartan – fler norrmän vill in i EU. Dagens PS
Oljefondens USA-beroende: Tappar 1 500 miljarder kronor. Dagens PS
Norrmännen samlar miljarder på hög. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.