280 000 mil. Drygt 68 varv runt jorden. Så långt har självkörande kinesiska bilar kört på amerikanska vägar. Nu vill alla veta varför.
Så låter USA Kina spionera ostört
Mest läst i kategorin
Skillnaden är uppenbar. Samtidigt som världens uppmärksamhet koncentrerades på den kinesiska spionballong som USA sköt ner, körde ett 30-tal kinesiska bilar, utrustade med kameror och kartläggningsteknik, omkring i Los Angeles, San Francisco och San José.
De samlade in detaljerade videor, ljudinspelningar och platsdata, för att kartlägga Kaliforniens vägar och utveckla sina köralgoritmer, skriver Fortune.
Sedan 2017 har självkörande bilar, ägda av kinesiska företag, kört 28 000 mil på vägar enbart i Kalifornien, enligt Department of Motor Vehicles, DMV, data.
Bilarna är en del av ett statligt program som tillåter företag som utvecklar självkörande fordon att testa autonoma fordon på allmänna vägar.
Sju kinesiska företag
35 företag är godkända för det av DMV. Sju av dem är helt eller delvis baserade i Kina.
Fem av de sju bolagen körde på kaliforniska vägar 2023 – Weride, Apollo, AutoX, Pony.ai och Didi Research America.
Analytikern Matthew Guariglia kallar fordonen ”rullande övervakningsanordningar” som samlar in enorma mängder information om USA.
Han är förvånad att de datahungriga kinesiska bilarna inte granskas och ifrågasätts mer.
Vissa jämför med Tiktok, som myndigheterna haft och har ett ont öga till och vill förbjuda eller tvinga fram en försäljning av i USA.
Senaste nytt
”Skattkammare”
Kinesiska självkörande bilföretag verkar lagra amerikansk data i Kina, enligt Fortune, en situation gör informationen tillgänglig för den kinesiska regeringen.
Uppgifterna ger Kina en ”skattkammare av data”, som kan användas för allt från massövervakning till krigsplanering, enligt säkerhetsexperter.
Trots det har statliga och federala myndigheter ingen övervakning eller process för att kontrollera vilken data de kinesiska bilarna samlar in – eller vad som sedan händer med uppgifterna.
”Det här är, bokstavligen, vilda västern”, säger Craig Singleton vid Foundation of Defense of Democracies.
Bristen på skyddsåtgärder väcker oro inte bara för de enorma mängder data autonoma bilar samlar in i den ordinarie verksamheten, utan även på grund av möjligheten att i smyg samla in andra typer av data, skriver Fortune.
”Förbluffande slappt”
Det finns inga bevis för att något av företagen gör något liknande – men experter konstaterar att om så är fallet vet amerikanska myndigheter inte om det, utifrån vad experter kallar ”ett förbluffande slappt system” för tillsyn.
“Vi har helt enkelt inte en regering på plats nu som har kunskapen för att hantera det här”, säger Missy Cummings vid George Mason University.
När det gäller kameror och sensorer som samlar in data i kapplöpningen om att bygga självkörande bilar, ligger Kina främst.
Det finns minst 19 företag som testar teknik för självkörande bilar i 16 olika städer i Kina, rapporterade NYT nyligen.
Några av dessa företag testar även sina bilar på amerikanska vägar.
Förra året satte fem kinesiskt ägda företag ut totalt 50 autonoma testfordon på Kaliforniens vägar, ungefär hälften av den totala kinesiska flottan som tillåts verka i USA.
Perfekt för krigsplanering
“Jag vet vad jag skulle göra med motsvarande information i Pentagon”, säger Elissa Slotkin som arbetat för CIA, nationella säkerhetsrådet och försvarsdepartementet.
“Jag skulle göra detaljerade kartläggningar som skulle hjälpa och stödja krigsplanering, om vi någonsin skulle behöva gå i krig.”
“Världen förändras”, konstaterar hon.
“De största hoten mot USA idag är kanske inte flygplan eller stridsvagnar, utan datakontroll. Vem kontrollerar data som kommer ut från Amerika, och vill vi att de ska nå en fiende? Det är den exakta versionen av Tiktok-problemet – men i ett nytt sammanhang”.
Forskning: Självkörande bilar säkrare. Dagens PS
Därför har vi inga självkörande bilar. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.