Omfattande, strukturerat och välorganiserat. Nu har en analys av Kinas falska fejknyheter och globala propaganda gjorts. Här är resultaten.
Så jobbar Kina för att påverka dig
Mest läst i kategorin
De kan kalla sig ”Viking” i Norge eller ”Eiffel” i Frankrike.
Citizen Lab har analyserat hur Kina använder lokala nyhetskanaler för att sprida kinesisk propaganda.
Resultatet?
“Kampanjen är ett exempel på en vidsträckt påverkansoperation som tjänar både ekonomiska och politiska intressen, och i linje med Pekings politiska agenda”, sammanfattar Citizen Lab, som forskar i cybersäkerhet vid universitetet i Toronto, i en rapport på onsdagen.
Falskt och fejk
Kinesiska webbplatser utger sig för att vara lokala nyhetskanaler. Kanalerna används för att sprida falska nyheter och kinesisk propaganda, konstaterar Citizen Lab.
Den kanadensiska analysen kommer samtidigt som Kinas ökade användning av både officiella och inofficiella kanaler uppmärksammas.
Under de senaste månaderna har exempelvis Facebook stängt ett nätverk av konton man klassar som kinesisk påverkansverksamhet.
123 webbplatser
Nu uppmärksammar Citizen Lab ett nätverk av 123 webbplatser som drivs från Kina.
Under falsk flagg utger de sig för att vara lokala nyhetskanaler i 30 länder i Asien, Europa och Latinamerika.
Välorganiserat
Det här är ytterligare ett bevis på hur välorganiserat Kina arbetar med falska nyheter och påverkan.
I november 2023 identifierade Sydkoreas spionorgan National Intelligence Service 38 falska koreansk-språkiga nyhetswebbplatser man såg kopplade till Haimia och Haixun, två kinesiska PR-företag.
Italienskt nätverk
Den italienska tidningen Il Foglio upptäckte en liknande påverkansoperation i Italien månaden innan.
Då gällde det ett nätverk av webbplatser som spred samma typ av propaganda.
Där liksom i övrigt rör det sig om webbplatser som använder regionala referensnamn för att ge sken av legitimitet.
I Frankrike kan webbplatserna ha namn som ”Eiffel” eller ”Provence”, i Norge kan namnet vara ”Viking”.
Alla kanaler
I augusti 2023 länkade Meta, Facebooks moderbolag, officiellt en utländsk påverkanskampanj kallad “spamouflage” till Kina.
I kampanjen spreds prokinesiska åsikter. Även kanaler som Medium, X, Reddit, Youtbue, Vimeo och Soundcloud användes i kampanjen.
“Detta nätverk har sitt ursprung i Kina och riktade sig till många regioner runt om i världen, inklusive Taiwan, USA, Australien, Storbritannien, Japan och global kinesisktalande publik”, sade Meta då.
Läs även:
Meta har raderat tusentals falska konton – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.