Dagens PS

Så byggde Kina en gigantisk undervattenstunnel på bara 110 dagar

Tunneln kompletterar de existerande broarna över Gula floden
På rekordtid har Kina byggt en av världens största tunnlar av sitt slag. (Bilder: SkyBuilds)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 14 jan. 2025Publicerad: 14 jan. 2025

Kina har ännu en gång visat världen sin tekniska skicklighet genom att bygga en av världens största undervattenstunnlar på rekordtid – endast 110 dagar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta otroliga bygge, Jinan Huangang-tunneln, är ett av de mest imponerande ingenjörsprojekten i modern tid. Med en diameter på 17 meter och belägen över 30 meter under Gula floden, erbjuder tunneln en säker och effektiv lösning för en av Kinas mest folkrika städer, Jinan.

Här bor nästan 10 miljoner invånare, och stadens snabbväxande befolkning har skapat ett akut behov av förbättrad infrastruktur. Istället för att bygga ännu en bro valde Kina att satsa på en tunnel – ett val som både förbättrar trafiksituationen och skyddar trafiken från flodens destruktiva kraft.

Läs även: Ryssland slår tillbaka – ska hämnas nya sanktioner. Dagens PS

En teknisk triumf för Kina

Jinan Huangang-tunneln sträcker sig under Gula floden, Kinas näst största och mest oberäkneliga flod rapporterar SkyBuilds.

Den nya tunneln, som mäter över 17 meter i diameter och har två våningar med tre filer vardera, löser logistikutmaningarna och minskar risken för att trafikanterna ska påverkas av flodens destruktiva kraft.

ANNONS

Senaste nytt

Bygget som trotsar tidens normer

Det mest häpnadsväckande är den korta byggtiden. Med hjälp av en specialdesignad tunnelborrmaskin, lika hög som ett femvåningshus, kunde Kina genomföra projektet på bara 110 dagar.

TBM-borren som ligger bakom rekordtunneln
Den gigantiska borren är en av de största i sitt slag. (Foto: HerrenKnecht)
ANNONS

Maskinen, en av de största i världen, har en kapacitet att gräva upp till 20 meter per dag – betydligt snabbare än liknande maskiner i andra projekt. Traditionellt sett tar byggen av denna omfattning åratal, men den avancerade tekniken och minutiösa planeringen gjorde detta möjligt.

Tekniken bakom rekordsatsningen

Tunnelborrmaskinen använder en metod som liknar de borrverktyg vi har hemma, men i en betydligt större skala. Maskinen borrar sig fram genom jord och vatten samtidigt som den transporterar bort jordmassor och lägger grunden till tunnelns ytterväggar.

Jordmassorna återanvänds ofta i andra delar av projektet, vilket minskar avfallet. Tack vare avancerad kamerateknik och digitala mätverktyg kan projektet övervakas i realtid, vilket minimerar risken för skador och förseningar.

Kinas satsning på infrastruktur fortsätter att imponera världen över, och Jinan Huangang-tunneln är ytterligare ett exempel på landets förmåga att leverera tekniska underverk i en osannolik takt.

Läs även: Scanias vd: “Kan inte bortse från Kina – risk att inte vara där”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS