Kina har näst flest dollarmiljardärer i världen efter USA, och står för en femtedel av den globala lyxkonsumtionen. Nu visar en rapport på kraftigt förändrade konsumtionsmönster i stormakten. Lyx har blivit tabu.
Så blev lyxvaror en skamfläck i Kina
Mest läst i kategorin
Det rör sig om lyxvaror och varumärken som Louis Vuitton och Dior.
En gång starka i Kina ser de nu en nedgång i efterfrågan, där den kinesiska medelklassen duckar för lyxvaror – trots att de har råd.
Ett faktum som bidrog till att lyxkonglomeratet LVMH:s nettovinst dök med 14 procent under det första halvåret.
De är dock inte ensamma.
Aktiedyk på 30 procent
Även Kering, ägare av Gucci och Balenciaga, har sett sin aktiekurs falla med mer än 30 procent i år som ett resultat av sjunkande försäljning, skriver SVT.
Vad har hänt?
En olycka kommer sällan ensam. Tittar vi på den ekonomiska oro som nu råder i Kina, kan den således härledas till flera olyckliga skeenden.
Missa inte: Vågar inte säga upp sig – arbetar till döds. Dagens PS
Senaste nytt
Fastighetskrisen inte över
Ett av dem är inte helt oväntat fastighetskrisen, som fortsätter att äta upp landets finanser, och enligt experter, är långt ifrån över.
Det konstaterar bland andra CNBC under tisdagen.
Trots att den kinesiska ekonomin sakta börjar återhämta sig, går tillväxten långsamt, och många kineser, särskilt de som förlorat pengar i fastighetssektorn, är mer försiktiga med sin konsumtion.
Ytterligare ett djupgående problem är den demografiska krisen, som spär på samhällsklyftorna och kväser framtidstron.
Överdriven konsumtion är fult
Och så var det korruptionen.
För även om en del vatten hunnit flyta under broarna sedan Xi Jinping inledde sin hårdföra kampanj mot densamma, har processen präglat Kinas konsumenter.
För att inte säga naggat folksjälen i kanterna.
Korruptionen manifesterades genom överdriven konsumtion, lyxklockor och extravagans, vilket väckte avsky och indignation. Dekadens som samtidigt strider mot den traditionellt återhållsamma kinesiska kulturen, där det är en dygd att inte framhäva sig själv.
Lyxskam det nya svarta
Det bekräftas av en rapport över världens lyxvarumärken utförd av konsultbolaget Bain och company, som pekar på att lyx blivit som att svära i kyrkan bland den kinesiska medelklassen.
En sjunkande konsumtion som alltså påverkar lyxvarumärken men även andra sektorer, till exempel restaurangbranschen.
Helt död är dock inte lyxkonsumtionen.
Vänder vi oss till Kinas dollarmiljardärer, fortsätter de att konsumera lyxvaror.
Läs mer:
Så kan Xi Jinpings metoder lamslå Kina. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.