Känner du dig trygg när du lämnar ut data till olika företag och tjänster på nätet? Det har visat sig att ny teknik för övervakning kan använda data avsedd för att ta fram riktad reklam kan nyttjas för att spåra personer genom deras mobiltelefoner.
Så används din annonsdata för övervakning
Mest läst i kategorin
En produkt kallad Echo har utnyttjat annonsdata som var avsedd för marknadsföring för att hjälpa myndigheter att spåra människor genom deras mobiltelefoner. Tillverkad av Rayzone Group i Israel, matar Echo annonsdata till en allseende teknik som säljs till regeringar över hela världen.
Tekniken är en av de första kända kommersiellt tillgängliga övervakningssystemen som utnyttjar annonsdata på det sättet. Utvecklaren hävdar att produkten hjälper regeringar att bekämpa terror och brottslighet, men dess sekretesspraxis har höjt oro över potentiella brott mot den personliga integriteten.
Avsett för annonser – används för övervakning
Annonsindustrin använder data om hur du använder din mobiltelefon, som din position och surfvanor, för att placera digitala annonser framför dig. Dessa data samlas in automatiskt och säljs till annonsörer som vill nå ut till specifika grupper av människor. Men det finns också möjlighet att köpa dessa data för andra syften.
Echo använder den annonsdatan på ett sätt som inte tidigare varit känt. Enligt experter är det ett av de första systemen som gör detta. Rayzone marknadsför Echo som en teknik som kan övervaka allt och i princip är omöjlig att undvika eller stänga av. Deras marknadsföringsmotto lyder: “Du kan springa, du kan gömma dig, men du kan inte undvika ditt eget eko.”
Bekämpar terror
Rayzone själva undviker att dela med sig av detaljer om Echo när de inte talar direkt med sina kunder. Tjänsten nämns inte på deras egna hemsidor och de hänvisar endast till det som en “plattform för platssökning” – en tjänst som kan ta reda på exakt var olika personer befinner sig. Vid frågor har bolaget själva sagt att de “”tillhandahåller regeringsorgan med passiva verktyg för att bekämpa terror och brottslighet”.
Google har i ett pressmeddelande sagt att de inte kan identifiera något utbyte mellan deras annonsverktyg Author och övervakningsprodukten Echo.
Läs mer: Your Ad Data Is Now Powering Government Surveillance
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.