Spåkulorna går varma inför 2025 – här kring mode, handel och resor. Det blir mer av ett, mer ursprung i en annan och mer fysiskt i den tredje.
Rekord för flyget och "back to basics"
Mest läst i kategorin
När Fortune spår utvecklingen inför det alldeles nya år vi inträtt i är beskedet att vi – trots klimataspekter – kommer att flyga mer än någonsin.
”Flygresor kommer att slå alla rekord”, menar reseskribenten Alex Ledsom och hänvisar till IATA som kalkylerar med 5,2 miljarder passagerare globalt 2025.
Samtidigt kolliderar det med tre problem. Det första handlar om nya flygplan och att få fram sådana i tid, samtidigt som branschen lider av en global brist på reservdelar.
Negativa till turister
Dessutom ökar trycket på vissa stora resmål som inte klarar efterfrågan och där ”överturism” lett till en negativ attityd till besökare.
Under 2024 demonstrerade Barcelona-bor mot turister, vi fick avgifter i Venedig och till och med hungerstrejker på Kanarieöarna.
Slutligen har vi en politisk osäkerhet i Europa och Mellanöstern och nu Trump II i USA.
Det kan komplicera bilden både vad avser restriktioner i luftrummet och arbetet för mer hållbara flygbränslen.
Tillbaka till butikerna
När vi väl landar lär vi shoppa och Andrew Busby ser att vi kommer att återvända än mer till de fysiska butikerna.
EY gav bränsle till den brasan genom att i Future Consumer Index visa att 57 procent av kunderna vill se och röra produkter innan de köper dem.
”2025 kommer att bli året då detaljhandeln börjar anpassa sig till våra förväntningar och leverera den typ av uppslukande, sensoriska upplevelser vi länge har väntat på”, tror Busby.
”De handlar om att dra in oss i butikerna,, stimulera våra känslor och tända vår nyfikenhet”.
Kamp om plånböckerna
Prarthana Prakash, affärsreporter hos Fortune, ser ”en liten återhämtning” i hur mycket européer konsumerar 2025.
”Kampen om kundernas plånböcker kommer att intensifieras och de stora varumärkena kommer att återvända till sina grunder”, hävdar hon.
Pålitliga, klassiska varor från stabila varumärken kan vända utvecklingen uppåt för detaljhandeln – men kunderna kommer inte att lägga pengarna på samma ställen som tidigare.
Dock; sättet att fånga dem blir att göra det man är bäst på – back to basics, alltså.
”Gult är fult”? – Glöm det
Rent konkret är ”gult det nya svarta”, slår Fortunes Aslesha Mehta fast.
”Pastellfärger som gult och babyrosa dominerade 2024 och gult väntas dominera även i år”, hävdar hon.
Heuritech säger att vaniljgult kommer att växa med 11 procent och saffransgult med 6 procent jämfört med tidigare år.
Dessutom blir 2025 ett paradår för en klassiker – denim. ”Denim är kronjuvelen i alla garderober”, säger Mehta som tror året kommer att ge nya bevis för hur mångsidigt denim är och hur det kan stajlas.
Är din märkesväska fejk? Så vet du. Dagens PS
Second hand blomstrar – men regeringen bromsar. Dagens PS
Flygindustrins gröna framtid hänger på hållbart bränsle. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.