Dagens PS

Regeringen går emot EU-tullar på elbilar

Utrikeshandelsminister Johan Forssell berättade att regeringen inte röstar för EU:s skyddstullar på kinesiska elbilar
Regeringen vill skydda svensk bilindustri, röstar emot EU-tullar (Bild: Mickan Mörk / TT )
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup
Uppdaterad: 18 juli 2024Publicerad: 18 juli 2024

Sverige vill stötta sin bilindustri, säger utrikeshandelsministern. Därför går man emot tullarna på kinesiska elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den svenska regeringen säger nej till EU:s förslag om att införa importtullar på kinesiska elbilar. Det säger bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell i en intervju med SvD, rapporterar Realtid.

Enligt Forsell är regeringen skeptisk till den här typer av åtgärder, och stödjer därför inte förslaget.

Tullar vapen mot Kina

Vi har vid flera tillfällen tidigare skrivit om EU:s tullar, och bakgrunden till dem.

Det väsentliga är att unionen vill skydda sig mot tillströmningen av produkter från Kina. Därför infördes nyligen höga tullar på kinesiska elbilar.

Exakt hur höga beror på nära relationer till kinesiska staten företaget har. För elbilsjätten BYD hamnar nivån på 17,4 procent, för Geely 20 procent och för SAIC hela 38,1 procent. Övriga tillverkare ligger än så länge på 21 procent. Detta kan dock ändra sig när utredningen är klar.

Flera biltillverkare var snabba att kritisera beslutet. Välkända namn som BMW, Volvo Cars och Volkswagen samarbetar med kinesiska företag och drabbas därför. Så sent som i dag sänkte Volvo Cars sin prognos på försäljning av den här orsaken.

ANNONS

Senaste nytt

Skydda Volvo Cars och Polestar mot tullarna

När EU röstade om elbilstullar första gången lade Sverige ned sin röst. Orsaken enligt Johan Forsell är att regeringen vill skydda det svenska klustret av fordonsindustrin, inte minst Volvo Cars och Polestar.

ANNONS

Länderna i unionen är delade i två läger kring skyddstullarna. På motståndarsidan finns förutom Sverige även Tyskland – ett annat land där bilindustrin är viktig. Bland de som är för tullar finns länder som Spanien och Frankrike.

Än så länge är tullarna provisoriska. Men innan november måste EU fatta beslut om att göra dem permanenta. Det skulle i så fall innebära att de finns kvar i fem år.

Läs också:

Kina kan straffa EU – om tullen på elbilar höjs. Dagens PS

De drabbas hårdast av Kina-tullarna. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS