Iran har en direktlinje för vapen till Ryssland och västmakterna kan inte göra mycket åt saken. Dessutom lär Iran ryssarna har man överlever under sanktioner.
Raka vägen för Irans vapen till Ryssland
Mest läst i kategorin
För Ryssland är sanktioner av det slag västvärlden nu utsätter landet för en nyhet. För Iran är det något man har decennier av erfarenhet av. Nu lär man ryssarna hur man hanterar situationen.
Samtidigt har Iran en direkt väg för att skeppa vapen till Ryssland, en väg västmakterna har små möjligheter att stoppa.
Kaspiska havet blir alltmer fyllt av lasttrafik – och en växande del är misstänkta vapenöverföringar från Teheran till Moskva, rapporterar CNN.
Samarbetet mellan de två länderna fördjupas och då används havet i allt högre grad för att transportera drönare, ammunition, granatkastare och annat ryssarna vill använda för sitt anfallskrig mot Ukraina.
Drönare från Iran
Spårningsdata visar att fartyg i regionen alltmer mörkar sina rörelser, något som Lloyd’s List Intelligence såg en ökning av resten under hösten 2022.
Parallellt med det kunde man se hur Moskva bland annat använde fler iranska drönare mot kritisk infrastruktur i Ukraina.
Analytiker säger att Ukrainas västliga allierade skulle få svårt att stoppa den här typen av vapenleveranser över Adriatiska havet.
“Det finns ingen risk för iransk export i Kaspiska havet på grund av de angränsande länderna – de har inte förmågan eller motivet att förbjuda dessa typer av utbyten”, säger Martin Kelly, ledande underrättelseanalytiker på säkerhetsföretaget EOS Risk Group.
”Perfekt miljö”
Azerbajdzjan, Turkmenistan och Kazakstan, alla före detta sovjetrepubliker, är de andra nationerna som har hamnar vid Kaspiska havet.
Det är en “perfekt miljö för den här handeln att gå utan motstånd”, konstaterar Kelly.
Antalet luckor i fartygens spårningsdata är fortfarande högt hittills under 2023, enligt Lloyd’s List Intelligence.
Fenomenet drivs till stor del av Rysslandsflaggade och Iranflaggade fartyg och i synnerhet den typ av lastfartyg som kan bära vapen, enligt Bridget Diakun, en dataanalytiker hos Lloyd’s List.
Kan mörka rutt
En resolution från Internationella sjöfartsorganisationen kräver att de flesta fartyg har ett spårningssystem som automatiskt tillhandahåller plats- och identifieringsinformation till andra fartyg och till kustmyndigheter.
Av säkerhetsskäl ska dessa automatiska identifieringssystem (AIS) sända data hela tiden, med begränsade undantag.
Men fartyg kan stänga av sin AIS-spårning, en taktik som kan användas för att dölja delar av sin resa, dölja destinationer eller bli “mörkt” när de anlöper en hamn.
Ökade tydligt
I slutet av 2022 visar Lloyd’s List Intelligence-data att det fanns en ökning av “troliga mörka hamnar” till Ryssland och Irans hamnar vid Kaspiska havet, säger Bridget Diakun.
De flesta luckor i spårningsdata har inträffat nära Irans Amirabad- och Anzali-hamnar, såväl som i Rysslands Volga-flod och dess hamn i Astrakhan, enligt Lloyd’s List Intelligence.
“Det finns ett samband mellan Ryssland som begär drönare från Iran, mörka hamnar i Kaspiska havet och en ökning av mörk AIS-aktivitet”, konstaterar Martin Kelly.
Båt, flyg, järnväg
Iran hjälper också Ryssland med dess projekt att muddra Volgafloden, säger Bosphorus Observer. Det kommer att tillåta tyngre transporter att levereras till Astrakhans hamn, till Svarta havet och längre bort.
Förra veckan undertecknade Putin och hans iranska motsvarighet Ebrahim Raisi ett avtal för att finansiera och bygga en iransk järnvägslinje som en del av en “nord-sydlig transportartär”, enligt Kreml.
“Vi vet att den nuvarande administrationen i Iran drivit på för att förbättra banden med östländerna, men i synnerhet med Ryssland”, säger Aniseh Bassiri Tabrizi vid Royal United Services Institute, en brittisk tankesmedja.
Hon tillade att maktbalansen har förändrats sedan februari förra året, nu när “Ryssland ser Iran som en naturlig leverantör av vapenkapacitet för sitt krig i Ukraina.”
”Vet hur man gör”
Det enorma antalet sanktioner som infördes mot Ryssland under det senaste året är också en ny utmaning för landet, sa Tabrizi, “medan Iran har navigerat i den miljön i ett antal decennier.”
Uppfattningen i Moskva är att Iran kan lära Ryssland mycket om “verktygen för att undvika sanktioner” och “hur man fortfarande har en betydande ekonomi även när sanktioner införs”, enligt Tabrizi.
Iran har också anklagats av Ukraina, västerländska regeringar och säkerhetsanalytiker för att skicka vapen och förnödenheter till Ryssland med flyg.
Fyra fraktplan
Förra året identifierade det amerikanska handelsdepartementet fyra iranska fraktplan som de säger flög till Ryssland i strid med amerikanska exportkontroller, där amerikanska myndigheter kopplade dessa plan till “återfyllning av föremål till Ryssland.”
I november erkände den iranska regimen att den hade sålt “ett begränsat antal drönare” till Ryssland, men utrikesminister Hossein Amir-Abdollahian insisterade på att vapnen tillhandahölls “under månaderna före krigets början i Ukraina.”
Iran hävdar att försäljningen inte bryter mot FN:s bestämmelser.
Läs även: Ryssland tvekar: Vågar inte köpa missiler av Iran
Läs även: Iranska drönare drivs av stulen västerländsk teknik
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.