Ogillar Fortune 100-ledare Donald Trump? De donerar inga pengar, men lägger säkert större vikt vid de skattesänkningar och förändringar han utlovat.
Trump skapar dilemma för storföretagare i USA
Mest läst i kategorin
Hur ser amerikanska företagare på Donald Trump?
Enligt Jeffrey Sonnefeld, professor på Yale School of Management, är den republikanska presidentkandidaten inte särskilt populär bland näringslivets tungviktare.
I en intervju med Fortune säger han att ingen av vd:arna i Fortune 100-företagen har gett pengar till Trumps kampanj så här långt. Och detta är ändå en grupp som brukar rösta republikanskt.
Big business-kandidat?
Stephen Moore, ekonomisk rådgivare till Trumpkampanjen, menar dock att det är amerikanska småföretagare som har mest att vinna på en republikansk valseger.
Enligt honom är Joe Biden kandidaten för “big business” och Wall Street. Medan Trumps ekonomiska program är förmånligt för såväl små som stora företag i hela USA.
Svänger tillbaka till Trump
Synen att Trump skulle vara impopulär bland storföretagens vd:ar delas inte av andra analytiker.
Brittiska The Guardian skriver i en analys att många affärsledare som var kritiska till Trump efter händelserna under 6 januari nu tycks mer välkomnande till en andra mandatperioden för den tidigare presidenten.
På senare tid har Trump hållit flera enskilda möten med stora industriledare. Att dessa möten blir av visar att storföretagen gärna vill påverka den ekonomiska politiken. Trumps löften om skattesänkningar och att rulla tillbaka en del av Biden-adminstrationens försök att öka konkurrensen talar till dem, och via möten kan de påverka agendan ytterligare.
Sonnefelds observation att inga vd:ar donerat till kampanjen kan visa på att händelserna för fyra år sen finns kvar i tankarna hos näringslivsledarna.
Men om den republikanska plattformen i sista hand upplevs som mer företagarvänlig lär det få större betydelse.
Läs också:
USA: Skattekriget hårdnar inför valet. Dagens PS
Höstens presidentval avgörs i tre delstater. Dagens PS
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.