Dagens PS

EU till Meta: Betala för Facebook räcker inte

Bilden föreställer en mobil med en Facebook-bild. EU underkänner Metas försök att ta betalt för Facebook för att möta ny lag.
Metas alternativ att användare kan betala för Facebook istället för att deras data används underkänns av EU (Bild: Tim Aro/TT)
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup
Uppdaterad: 02 juli 2024Publicerad: 02 juli 2024

EU kräver tredje alternativ från Meta, istället för att antingen betala eller låta sociala medier-jätten använda din data.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Betalar du för att använda Facebook eller Instagram? Sedan i höstas är det en möjlighet för den som vill använda Metas plattformar utan att betala för det.

Men nu säger EU att Meta bryter mot en ny lagstiftning genom att inte erbjuda fler alternativ, rapporterar CNBC.

Betala med pengar eller data

Som vi tidigare har rapporterat är EU:s lagstiftning Digital markets act ett försök att kontrollera den dominans jätteaktörer som till exempel Google, Apple och Meta har över det digitala landskapet.

Det var i november förra året som Meta införde en “betala eller godkänns”-option för alla användare av Facebook och Instagram som bor inom unionen.

Den gick ut på att om man inte ville se sin data använd för personalisering av annonser så fick man betala runt 13 euro i månaden, enligt Wired.

Anledningen till att Meta gjorde detta är att man ville förekomma EU:s omfattande lagstiftning på området. Den trädde i kraft i mars i år, och tanken från Facebooks ägare var att en betalversion skulle uppfylla kraven.

Under måndagen den 1 juli förklarade dock Europeiska kommissionen att den modellen inte är tillräcklig, och därmed bryter mot lagen.

ANNONS

Senaste nytt

Fler optioner krävs

ANNONS

EU:s mål med lagstiftningen är bland annat att öka antalet valmöjligheter.

Det kan betyda att jämna väg för fler aktörer – som i fallet med Microsoft Teams och Slack. Men det handlar även om att alla medborgare ska ha fler alternativ när de använder plattformar som sociala medier.

Det kommissionen nu säger är att det inte räcker att Meta erbjuder två optioner – annonsfritt eller riktad annonsering. Det som saknas är ett tredje alternativ, annonsering där mindre data använts. Man saknar även möjligheten att frivilligt gå med på att datan används.

Meta håller förstås inte med, och tycker de gjort tillräckligt för att följa lagen. Men de säger diplomatiskt att de ser fram emot att fortsätta arbeta med EU för att nå en lösning.

Läs också:

Microsoft under lupp: Konkurrenterna ska grillas. Dagens PS

EU jagar techjättarna – hotar med jätteböter. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]