Den pågående påverkanskampanjen och Sveriges försämrade säkerhetsläge med koranbränningar och dödsskjutningar kan försämra bilden av Sverige i andra länder.
Påverkanskampanj kan försämra bilden av Sverige
Mest läst i kategorin
På onsdagen fastslog regeringen att Sverige just nu utsätts för en påverkanskampanj som som vill skada svenska intressen utomlands och framställer Sverige som islamofobiskt, det skriver Dagens Nyheter.
“Kampanjen är understödd av stater och andra statsliknade aktörer. Ytterst avser den att skada svenska medborgare. Vi ser det och vi gör vad vi kan för att slå tillbaka mot de felaktiga bilder som sprids”, säger Carl-Oskar Bohlin (M), minister för civilt försvar, till DN.
Kampanj mot Sverige
Mikael Östlund är kommunikationschef på Myndigheten för psykologiskt försvar och deltog i den presskonferens om saken som regeringen höll i går, onsdag.
Enligt honom har bilden av Sverige som muslimfientligt spridits i över en miljon publiceringar. Han menar att det finns ett långsiktigt mål att ändra människors syn på västerländska samhällen.
“De vill förändra hur hela västvärlden fungerar. Det kan handla om saker som yttrandefrihet eller att man får vara vem man vill vara i form av sexuell läggning eller liknande”, säger han till DN.
Senaste nytt
Felaktiga budskap sprids
Enligt regeringen är de budskap som sprids om Sverige felaktiga.
“Bland annat ser vi hur ryskstödda aktörer är aktiva i att förstärka felaktiga påståenden om att Sverige som stat skulle ligga bakom skändningen av religiösa skrifter”, säger Carl-Oskar Bohlin till DN.
Ett annat felaktigt budskap som ofta förekommer är att koranen är den enda heliga skrift som får brännas i Sverige.
Det påstås även att staten Sverige gömmer sig bakom yttrandefriheten för att kränka islam
Mikael Östlund säger att de ryska aktörer som ligger bakom den pågående kampanjen mot Sverige i huvudsak har som motiv att försvåra för Sverige att bli medlem i Nato och splittra väst.
Kan slå mot turismen
I år ser turismen i Sverige ut att nå rekord, men den försämrade Sverigebilden som sprids kan bli problematisk för Sverige som land och som turistland, det skriver Dagens Nyheter.
Sverige är ingen typisk turistdestination, men industrin sysselsätter över 100 000 personer.
Den totala turismkonsumtionen i Sverige uppgår till 249 miljarder kronor, enligt de senaste siffrorna från 2021, 57 av dessa miljarder kommer från utländska turister.
“Vår svenska livsstil och yttrandefrihet är två starka anledningar till att resa hit”, säger Susanne Andersson, vd på Visit Sweden till DN.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Så påverkas Sverige när Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.