Trots sanktioner fortsätter Putins skuggflotta smuggla rysk olja. Nu skärper EU och flera länder kontrollen – men kan de stoppa handeln?
Oljan flödar genom skuggflottan – så ska Europa täppa till hålen


Mest läst i kategorin
Enligt Oilprice skärper Europa nu kontrollerna av Rysslands så kallade skuggflotta – en samling gamla, rostiga tankfartyg som används för att smuggla olja och runda sanktioner.
De europeiska länderna vill stoppa fusket och minska risken för både miljökatastrofer och säkerhetsproblem till havs.
Putins dolda oljenätverk
Sedan invasionen av Ukraina har Ryssland förlitat sig på en hemlig flotta av osäkra och undermåliga fartyg för att fortsätta exportera sin olja.
Enligt Ukrainas försvarsministerium består skuggflottan av 238 fartyg, med en kapacitet att transportera över 100 miljoner ton olja – motsvarande 17 procent av världens totala tankerkapacitet.
Fartygen opererar under bekvämlighetsflagg och använder olika knep för att undvika sanktioner, som att släcka sina transpondrar, förfalska dokument och genomföra oljeöverföringar ute till havs.
Ryssland har under flera år byggt upp sin skuggflotta till en uppskattad kostnad på 10 miljarder dollar, där många av fartygen tidigare ägts av europeiska och amerikanska rederier.
Miljöhot och säkerhetsrisker
Skuggflottan transporterar dagligen omkring 1,7 miljoner fat olja och utgör inte bara en ekonomisk risk – utan även ett miljöhot.
Många ryska oljetankers är gamla och har enkelskrov, vilket ökar risken för en miljökatastrof i Finska viken och vidare ner i Östersjön.
“Med ett enda skrov flyter oljan direkt ut i havet vid en olycka,” säger Ilja Iljin, biträdande kommendör vid Finska vikens sjöbevakningssektion.
Dessutom har den brittiska regeringen varnat för att vissa av dessa fartyg inte bara transporterar olja.
En del tros även användas för avlyssning och vapensmuggling, vilket ytterligare höjer säkerheten mot Europa.

Europa trappar upp jakten
EU har skärpt sanktionerna mot flera av de ryska tankfartygen och infört hårdare regler för att stoppa försäljningen av fler fartyg till Ryssland.
Samtidigt ökar trycket på att täppa till kryphålen som gör det möjligt för skuggflottan att fortsätta sin verksamhet.
Både Danmark och Storbritannien har intensifierat sina kontroller av misstänkta fartyg, medan USA överväger ytterligare åtgärder.
Danmark har dessutom infört nya inspektioner för att granska fartyg som ligger ankrade utanför Skagen och som “inte kan anses vara i oskyldig passage”.
“Insatsen ligger i linje med den danska sjöfartsstyrelsens riktade arbete för att främja internationell kvalitetssjöfart som kännetecknas av hög säkerhet och hälsa på rent hav”, skriver myndigheten i ett uttalande.
Finland tar strid mot skuggflottan
I december genomförde Finland en åtgärd som många europeiska länder nu vill se mer av.
Myndigheter beslagtog det ryska fartyget Eagle S när det färdades genom en finsk vik med 100 000 fat olja från St. Petersburg.
Fartyget, som skadade undervattenskablar i Östersjön, visade sig ha 32 allvarliga brister och klassades av danska myndigheter som osäkert att segla.
Enligt den finska regeringen passerar ungefär hälften av all rysk olja som omfattas av sanktioner genom Finska viken – en risk både för miljön och säkerheten i regionen.
Putins kassako i kriget
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har uppmanat EU och väst att agera kraftfullare mot skuggflottan.
“Det är den här tankflottan som ger Putin huvuddelen av inkomsterna för kriget mot Ukraina”, sa Zelenskyj tidigare.
Trots detta flyter den ryska oljan fortfarande genom världens hamnar. Enligt Oilprice tvekar många västländer att agera kraftfullt, eftersom strängare sanktioner kan driva upp oljepriserna.
“Det handlar inte om att sanktionera Ryssland på riktigt, utan om att signalera handlingskraft till väljarna”, rapporterar Oilprice.
Läs även: Rysslands AI-drömmar kraschar – saknar chip och hjärnor. Dagens PS
Läs även: Trump portar ansedda nyhetsbyrån från Vita huset. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.