Dagens PS

Öde hamnar när tullarna slår till

Snart öde i västkusthamnar i USA
Vincent Thomas Bridge, normalt intensivt trafikerad för hamnen i Los Angeles. Nu sjunker tempot när Trumps tullar stoppar importen. (Foto: Damian Dovarganes/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 25 apr. 2025Publicerad: 25 apr. 2025

”En enorm nedgång” redan nu. Då är det ändå bara en förvarning om fortsättningen. Det handlar om USA:s hamnar när tullarna får effekt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Amerikanska logistikexperter varnar för att lastvolymerna i amerikanska hamnar nu ser en brant nedgång, i spåren av alla nya tullar.

Trenden är tydligast i Los Angeles, som har USA:s mest trafikerade hamn och som är först att känna av nedgången i leveranser via sjöfart från Asien.

De kan tappa miljarder på nya tullarna. Dagens PS

Inaktiva hamnar – chaufförerna drabbas först

Nedgången i containertrafiken är det senaste tecknet på att Donald Trumps handelskrig nu slår mot den amerikanska ekonomin. Den grupp som nu är på väg att märka det mest konkret är de amerikanska företag som arbetar med logistik och transporter på långa distanser och än mer deras chaufförer, skriver Fortune.

ANNONS

Senaste nytt

Får köra utan last

Torsdag rapporterade Craig Fuller, som driver ett analysföretag som spårar frakttrender, att de dagliga volymer den vecka som gått motsvarar Thanksgiving och juldagen, de två långsammaste leveransdagarna varje år.

Fuller varnade också lastbilschaufförer och företag att undvika transporter till Los Angeles, eftersom de med största säkerhet får åka ”deadhead” hem, branschtermen för att köra med tom last.

Konkret följd av tullarna

ANNONS

Nedgången är en del av de första konkreta följderna av det globala handelskrig som Donald Trump inlett. Tullar mot hela världen och de allra högsta för import av varor från Kina har proklamerats.

Resultatet har snabbt blivit en kraftig nedgång i beställningar av kinesiska varor, en nedgång som nu drabbar sjöfarten och USA:s hamnar.

Fler hamnar drabbas i närtid

Det är denna vecka som effekten börjar märkas vid hamnarna på västkusten, skriver Fortune som påpekar att effekterna kommer att växa markant.

De sjunkande importvolymerna kommer snabbt att leda till ännu färre laster för lastbilschaufförer i och kring hamnen i Los Angeles och det är bara början.

Andra västkusthamnar som Long Beach och Seattle kommer att märka av samma effekt och få se volymerna av leveranser krackelera.

På X postade entreprenören Molson Hart data över fraktrutter, som visar att under de närmaste två veckorna kommer trafiken att gå ned i Houston och Chicago när containterfartygen slutar anlöpa. En vecka senare händer samma sak i New York, är beskedet.

Vågar inte lita på Trump?

Under veckan har Donald Trump hintat om att han är beredd att sänka några av sina tullar.

ANNONS

Det kanske inte är tillräckligt, skriver Fortune som menar att alla som handlar med importvaror ändå kommer att vara försiktiga inför risken att den oberäknelige presidenten ändrar sig igen.

Asiens börser vinnare på tullkriget – USA får spö. Dagens PS

Kina varnar USA: “Vi är kineser. Vi ger oss inte”. Dagens PS

Bluffen avslöjad: Inga förhandlingar med Kina. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS