När väst och öst glider isär är de ekonomiska konsekvenserna gigantiska. En ny rapport talar om omfattande skador för den globala ekonomin.
Nya hotet: "Värre än pandemi och finanskris"
Mest läst i kategorin
Ekonomisk fragmentering kan vara mer skadlig för ekonomin än vare sig den globala finanskrisen eller pandemin var, hävdar en ny rapport.
När de västliga och östliga ekonomierna glider isär är konsekvenserna enorma. En fullständig frikoppling skulle kosta den globala ekonomin 5,7 biljoner dollar – upp till fem procent av BNP.
Det här hävdar ny forskning från World Economic Forum och Oliver Wyman, skriver Oil Price.
Följderna skulle bli lägre handel, minskade kapitalflöden och förlorad ekonomisk effektivitet.
Tio procent lägre BNP
Det är enligt rapporten svårt att föreställa sig konsekvenserna. Enligt den skulle BNP kunna falla med så mycket som tio procent i Indien, Brasilien, övriga Latinamerika och Sydostasien.
Utvecklingen har varit på gång sedan 2017. Användningen av sanktioner, subventioner och liknande har ökat med 370 procent sedan dess.
Matthew Blake, chef för World Economic Forums centrum för finansiella och monetära system, säger att de potentiella kostnaderna är ”häpnadsväckande”.
Senaste nytt
Nio gånger lägre
Om kapital- och handelsflöden endast skulle begränsas i känsliga områden, relaterade till nationell säkerhet och konkurrenskraft, skulle effekten på global BNP stanna vid 600 miljarder dollar.
Den globala inflationen skulle dessutom då vara nio gånger lägre jämfört med Oliver Wymans värsta scenario.
Rapporten kommer mitt i en växande oro för riskerna för geopolitisk fragmentering, särskilt i kölvattnet av Donald Trumps tillträde som amerikansk president.
Trump har sagt är han tänker lägga tullar på upp till 25 procent på varor från Mexiko och Kanada i slutet av månaden, samt en tull på 60 procent gentemot Kina.
Vill tvinga EU
Trump har sagt att han “inte är redo” att införa generella tullar, vilket han hotat med under valkampanjen, men pekade ut EU som ett möjligt mål.
“De är väldigt tuffa. De tar inte våra bilar. De tar inte våra jordbruksprodukter, de tar inte nästan någonting”, sade han tidigare denna vecka.
“Vi kommer att rätta till det med antingen tariffer eller så måste de köpa vår olja och gas.”
Efter hans kommentarer varnade Ursula von der Leyen, ordförande för EU-kommissionen, för utvecklingen.
”Den gemensamma världsordning vi föreställde oss för 25 år sedan har inte blivit verklighet. I stället har vi gått in i en ny era av hård geostrategisk konkurrens. Vi kommer att behöva arbeta tillsammans för att undvika en global kapplöpning mot botten”, sade hon i Davos.
Så påverkas biljättarna av amerikanska tullar. Dagens PS
Så ska Kina skydda sig mot Trumps tullar. Dagens PS
Svenska företag både vinnare och förlorare i tullkriget. Realtid
Oljefond-chefen vevar mot tullar. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.