Dagens PS

Ny lag från EU: Smidigare för dig – och för bedragarna

Den nya förordningen som ska underlätta för vanliga användare riskerar också att bli en dröm för bedragarna.
Den nya förordningen som ska underlätta för vanliga användare riskerar också att bli en dröm för bedragarna. (Foto:Unsplash/canva)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 24 jan. 2025Publicerad: 24 jan. 2025

En ny EU-förordning tvingar banker att införa snabbetalningar – smidigt för konsumenter, men samtidigt ett guldläge för bedragare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När snabbetalningar snart blir obligatoriska för banker inom Euroområdet väntar en revolution för konsumenterna.

Överföringar ska kunna ske på några sekunder, dygnet runt, året om, skriver Svenska Yle.

Men den nya förordningen som ska underlätta för vanliga användare riskerar också att bli en dröm för bedragarna.

Snabbt även för bedragarna

Bedrägerier mot äldre slår redan idag nya rekord.

Enbart under 2023 anmäldes 29 000 fall av bedrägerier till Polisen, men endast 3 procent av fallen klaras upp.

Svenskarna lurades på totalt 5,8 miljarder kronor under 2022, och bedragarnas metoder har blivit allt mer sofistikerade.

De äldre lockas ofta att göra stora banköverföringar via hot eller genom att lämna ut sina bankkoder via phishing.

Många gånger luras de även att föra över pengar “för att skydda sina tillgångar”, när pengarna i själva verket går direkt till bedragarna.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Handlar om stora tragedier

Daniel Barr, tidigare chef på Pensionsmyndigheten och nu generaldirektör för Finansinspektionen, beskriver de personliga tragedier som ofta följer i bedragarnas spår.

“Vi fick kontakt med människor som blivit av med alla sina besparingar. Bedragarna ringde upp äldre människor och uppmanade dem att logga in med sin bankdosa eller bank-id för att få pensionen ordnad. Istället försvann alla deras besparingar. Vi fick höra många tragiska historier,” säger han.

Regeringen ställer krav på bankerna

Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) diskuterar telefonbedrägerier under en pressbriefing, efter möten med storbankerna, polisen och Bankföreningen tidigare i våras. (Foto: Emil Davidson / TT)
Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) diskuterar telefonbedrägerier under en pressbriefing, efter möten med storbankerna, polisen och Bankföreningen tidigare i våras. (Foto: Emil Davidson / TT)

Under våren satte regeringen frågan om bedrägerier högt på agendan efter flera uppmärksammade fall där äldre personer drabbades.

Finansmarknadsminister Niklas Wykman har krävt att bankerna agerar kraftfullt.

“Efter vår påtryckning har bankerna beskrivit ett förändringsarbete. Vi följer nu mycket noga att det också omsätts i praktiken. Lönsamheten får inte bara omsättas i stora vinster, utan den måste användas för att hålla kunden trygg”, sa han.

Bankerna måste agera snabbt

ANNONS

För bankerna gäller det nu att ligga steget före cyberbrottslingarna genom att använda den senaste tekniken.

Samtidigt måste säkerheten kombineras med lösningar som inte gör tjänsterna krångligare för konsumenterna.

Enligt Barr kan lösningen ligga i att införa så kallade “bromsar” som fördröjer snabba transaktioner, exempelvis genom att kräva godkännande från en närstående eller ge kunden möjlighet att ångra sig innan överföringen slutförs.

“Det vore bra att ändra bankernas produkter så att vi får in en broms som skapar långsamma transaktioner”, föreslår han.

Läs även: Här är de kriminella gängens nya kontor. Dagens PS

Läs även: Sverige pekas ut som favorit för cyberbrott. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS