Dagens PS

Nu satsar Kina på bensindrivna bilar

Nu satsar Kina på bensindrivna bilar
Kinesiska bilar i hamnen i Yantai. Nu ska kineser lockas att köpa bensin- och dieseldrivna bilar med hjälp av fördubblade subventioner. (Foto: AP)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 26 juli 2024Publicerad: 26 juli 2024

Kina gör sin största satsning någonsin på konsumtion. I rekordpaketet ingår stora subventioner för köp av bensin- och dieseldrivna bilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kina tillkännager nu sina mest omfattande åtgärder sedan pandemin för att få fart på den svaga konsumtionen i landet.

300 miljarder yuan, motsvarande 450 miljarder kronor, i ultralånga särskilda statsobligationer ska göra jobbet.

Det handlar om att få kineserna att investera i bilar, energilösningar och annat som ska få fart på ekonomin.

”Viktig åtgärd”

Det dokument som nu lagts på bordet publiceras av Kinas ekonomiska planeringsbyrå och finansdepartementet.

“Det har aldrig tidigare lagts fram så specifika åtgärder som syftar till konsumtion”, säger Bank of Chinas Zong Liang intervjuad av CNBC.

“Detta är en mycket viktig åtgärd för att genomföra det tredje plenumet,” tillägger Zong.

Det han syftar på är ett möte på hög politisk nivå och som bara äger rum vart tionde år och sätter tonen för den ekonomiska politiken.

Det nyss genomförde senaste plenumet avslutades med att flera viktiga vägledande dokument släpptes, dokument fokuserade på Kinas långsiktiga intresse för att stärka avancerad teknik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Oväntad sänkning

Den senaste veckan har Kinas ledning börjat agera utifrån plenumet. Riksbanken, People´s Bank of China, sänkte oväntat räntan måndag och under torsdagen även sin medellånga utlåningsränta.

Samma dag kom lanserades den stora satsningen på obligationer.

”Det är ett paket i tre delar för att uppfylla tillväxtmålet på 5 procent”, säger Bruce Pang, chefekonom och forskningschef för Greater China vid JLL.

Satsar på bensindrivet

I policyn ingår fördubblade subventioner för inköp av ny energi på motsvarande 30 000 kronor.

Mer uppseendeväckande – ett år när kinesiska eldrivna fordon är i centrum för världens intresse och hotas av skyhöga tullar i USA och Europa – är att Kina fördubblar subventionerna för att köpa bensin- och dieseldrivna fordon, till motsvarande 22 500 kronor per bil.

Dessutom kommer särskilda subventioner för hemrenoveringar och köp av kylskåp, tvättmaskiner, tv-apparater, datorer, luftkonditionering och annat.

Varje konsument ska kunna få subventioner på upp till motsvarande 3 000 kronor för ett inköp i varje kategori.

ANNONS

Konsumera – annars…

Det gäller dessutom att hushållen nappar på lockbetet och börjar handla. I policyn slås fast att alla oanvända medel ska tas tillbaka vid slutet av 2024.

Kina rapporterade nyligen en detaljhandelstillväxt på 3,7 procent under det första halvåret, vilket är betydligt långsammare än det 8,2 procent tillväxten var motsvarande halvår 2023.

”Det betyder att trycket på att stimulera konsumtion är ganska stort”, säger Liu Xiaoguang, professor vid kinesiska Renmin University.

Därför bygger Kina hemliga lager. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]