När Kina öppnade sina gränser efter flera års Covid-restriktioner, var förväntningarna höga på en återgång till den tidigare livliga flygmarknaden. Sedan tog det stopp.
Nu minskar flygbolagen resorna till Kina
Mest läst i kategorin
Förra året försökte många utländska flygbolag återuppta direktflyg till världens näst största ekonomi, känd för sina turister som spenderar mycket.
Några flygbolag planerade till och med att utöka sina tidtabeller för att möta den förväntade efterfrågan.
Minskat antal flyg
Trots den initiala optimismen har flera västerländska flygbolag nu börjat minska antalet flyg till Kina som de återupptog för ett år sedan.
Branschanalytiker pekar på svag efterfrågan som en följd av Kinas svaga ekonomi, något som motsäger det faktum att kinesiska resenärer är på väg mot ett rekordår när det kommer till flygande.
Dessutom har de växande kostnaderna för längre flygtider, på grund av att flygbolagen undviker ryskt luftrum efter Rysslands invasion av Ukraina, ökat de operativa kostnaderna markant.
Västerländska flygbolag står inför högre kostnader och längre restider, vilket har gjort dem mindre konkurrenskraftiga jämfört med kinesiska bolag, som fortsatt kan använda de kortare rutterna över ryskt luftrum.
Geopolitiska spänningar
Geopolitiska spänningar mellan Kina och västvärlden har ytterligare försvårat situationen, förklarar CNN.
Relationerna mellan USA och Kina har försämrats, vilket påverkar antalet tillåtna flygningar mellan de två länderna.
Medan kinesiska flygbolag har maximerat sitt antal flygningar till USA, har amerikanska flygbolag inte nått samma nivåer som före pandemin.
Flygbolag som Delta och British Airways har redan meddelat att de skjuter upp eller ställer in vissa rutter. Detta på grund av den långsamma återhämtningen av resandet och de ökade kostnaderna.
Framtida utsikter
Enligt Financial Times är den globala flygindustrin är starkt påverkad av politiska och ekonomiska faktorer, vilket gör återhämtningen osäker.
Analytiker menar att flygbolagen kommer att behöva navigera, inte bara efter marknadsdynamik, utan också efter de politiska relationerna mellan länder.
Kinas brist på åtgärder för att aktivt locka tillbaka utländska turister och den inhemska preferensen för kinesiska flygbolag med kinesisktalande personal, gör att västerländska flygbolag står inför en tuff utmaning på den kinesiska marknaden.
Se även:
Taiwan: “Kina ett globalt hot”. Dagens PS
Flyg med stil – fem flådiga privatplan. Dagens PS
Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.
Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.