Dagens PS

Nu minskar flygbolagen resorna till Kina

Kina
Allt färre flyg avgår med Kina som destination. (Foto: Janerik Henriksson / TT)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 26 aug. 2024Publicerad: 26 aug. 2024

När Kina öppnade sina gränser efter flera års Covid-restriktioner, var förväntningarna höga på en återgång till den tidigare livliga flygmarknaden. Sedan tog det stopp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förra året försökte många utländska flygbolag återuppta direktflyg till världens näst största ekonomi, känd för sina turister som spenderar mycket.

Några flygbolag planerade till och med att utöka sina tidtabeller för att möta den förväntade efterfrågan.

Minskat antal flyg

Trots den initiala optimismen har flera västerländska flygbolag nu börjat minska antalet flyg till Kina som de återupptog för ett år sedan.

Branschanalytiker pekar på svag efterfrågan som en följd av Kinas svaga ekonomi, något som motsäger det faktum att kinesiska resenärer är på väg mot ett rekordår när det kommer till flygande.

Dessutom har de växande kostnaderna för längre flygtider, på grund av att flygbolagen undviker ryskt luftrum efter Rysslands invasion av Ukraina, ökat de operativa kostnaderna markant.

Västerländska flygbolag står inför högre kostnader och längre restider, vilket har gjort dem mindre konkurrenskraftiga jämfört med kinesiska bolag, som fortsatt kan använda de kortare rutterna över ryskt luftrum.

ANNONS

Senaste nytt

Geopolitiska spänningar

ANNONS

Geopolitiska spänningar mellan Kina och västvärlden har ytterligare försvårat situationen, förklarar CNN.

Relationerna mellan USA och Kina har försämrats, vilket påverkar antalet tillåtna flygningar mellan de två länderna.

Medan kinesiska flygbolag har maximerat sitt antal flygningar till USA, har amerikanska flygbolag inte nått samma nivåer som före pandemin.

Flygbolag som Delta och British Airways har redan meddelat att de skjuter upp eller ställer in vissa rutter. Detta på grund av den långsamma återhämtningen av resandet och de ökade kostnaderna.

Framtida utsikter

Enligt Financial Times är den globala flygindustrin är starkt påverkad av politiska och ekonomiska faktorer, vilket gör återhämtningen osäker.

Analytiker menar att flygbolagen kommer att behöva navigera, inte bara efter marknadsdynamik, utan också efter de politiska relationerna mellan länder.

Kinas brist på åtgärder för att aktivt locka tillbaka utländska turister och den inhemska preferensen för kinesiska flygbolag med kinesisktalande personal, gör att västerländska flygbolag står inför en tuff utmaning på den kinesiska marknaden.

ANNONS

Se även:

Taiwan: “Kina ett globalt hot”. Dagens PS

Flyg med stil – fem flådiga privatplan. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS