Japanska företag vet vad man vill. När USA väljer president i november, är japanerna eniga om vilket alternativ som är mest gynnsamt för dem.
Nu har Japan valt amerikansk president
Mest läst i kategorin
Det amerikanska presidentvalet i november påverkar inte bara USA utan även resten av världen.
Intresset är därför stort globalt, inte minst i Japan som är en nära allierad till USA både militärt och när det gäller handel.
Nu har Reuters låtit göra en undersökning bland japanska företag om hur företagarna ser på presidentvalet och utgången av det.
Resultatet är tydligt. Oron för ett förnyat och utbrett handelskrig mellan USA och Kina skulle så hårt mot Japan, liksom ökad protektionism i övrigt.
Tydligt stöd
Därför är det inte konstigt att fler japanska företag tror att Kamala Harris som president Cirka 43 procent av de japanska företagen i undersökningen säger att de föredrar Harris framför Donald Trump.
8 procent väljer Trump och 46 procent säger att det är egalt vem som vinner. 3 procent är negativa till båda kandidaterna.
“Det finns en möjlighet att handelskrig, ekonomisk friktion och säkerhetshot kommer att uppstå under en andra Trump-administration, vilket tvingar oss att ändra vår affärsstrategi”, skriver en chef på en keramik-tillverkare i undersökningen.
Ansträngda relationer
Japans förbindelser med USA under Trump I var från och till ansträngda, båda av militära och handelspolitiska skäl.
Med Harris, “kan vi vänta oss att nuvarande policy ska upprätthållas i stort. Det skulle ge oss bättre insyn i framtiden”, menar en tjänsteman på ett kemikalieföretag.
På frågan om vad som skulle bli nödvändigt att förändra om Trump kom tillbaka till makten, svarade 34 procent att deras valutastrategi skulle behöva ses över, 28 procent att deras leveranskedjor skulle behöva anpassas och 21 procent att deras Kina-verksamhet skulle minskas.
Minskar i Kina
Oberoende av vem som vinner valet i USA, överväger 13 procent av de japanska företagen att minska sin verksamhet i Kina, medan endast 3 procent funderar på att utöka den.
Det främsta skälet är att man inte ser någon ekonomisk återhämtning, vilket 35 procent angav.
29 procent nämnde hård priskonkurrens och lika många ekonomiska säkerhetsrisker.
Stora japanska företag som Honda Motor och Nippon Steel har redan aviserat nedskärningar av sin verksamhet i Kina.
Läs mer:
Nu driver Japan återhämtningen. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.