Säkerheten höjs i våra svenska hamnar efter Nato-medlemskapet. Samtidigt förbereds en stor satsning på Gotland.
Nato-krav: Höjd säkerhet och ny hamn
Mest läst i kategorin
Från och med den 11 april är containerterminalen och energihamnen i Helsingborg civila skyddsobjekt.
Det innebär att Helsingborgs hamn nu har ett förbättrat skydd mot sabotage, terrorism, rån och spionage.
Det innebär även att obehöriga inte har tillträde till hamnen och att det är förbjudet att flyga med drönare över den. Det är även förbjudet med dykning, bad och fiske där.
För den som har behörigt ärende i hamnen kommer det inte innebära någon större skillnad då tillträde till området redan är reglerat, skriver Transportnytt.
Strategiskt viktig
Hamnen är en strategiskt viktig transportpunkt och en samhällsviktig verksamhet, som är viktig för att Sverige ska fungera.
Helsingborgs hamn anses ha en ”avgörande betydelse för att industri, näringsliv och konsumenter får sina behov av trygga, säkra och effektiva transporter tillgodosedda”.
Det påpekas också att hamnens verksamhet och funktion är av ”stor betydelse” för Sveriges säkerhet och försvar samt för att vi ska kunna upprätthålla vårt Nato-medlemskap.
Senaste nytt
”Ökande hot”
”Det är viktigt för oss att hjälpa myndigheter men också att minimera risker för egen personal och verksamhet. Inte minst i insiderproblematik och ökande hot. Att vår containerterminal nu ingår i ett skyddsobjekt innebär både större samverkans-möjlighet och kontroll”, understryker Joakim Sandberg, miljö- och säkerhetschef för Helsingborgs hamn.
Ny hamn på Gotland
I Östersjön tar regeringen ett nytt steg för att skapa en reservhamn på Gotland.
Länsstyrelsen meddelar att regeringen vill göra Kappelshamns hamn till reservhamn för civil färjetrafik till Gotland.
Kappelshamns hamn ägs av Fortifikationsverket, som har Försvarsmaktens uppdrag att se till att hamnen byggs om för att kunna ta emot marinens fartyg.
Det har länge funnits önskemål om att den militära hamnen samtidigt ska anpassas för att vid behov kunna ta emot civil fartygstrafik.
Bästa alternativet
Sommaren 2023 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att analysera förutsättningarna för en reservhamn på Gotland, inklusive lokalisering och kostnader.
Nu har Trafikverket redovisat uppdraget och förklarar att Kappelshamn är det bästa alternativet.
Landshövding Anders Flanking välkomnar beskedet.
”Regeringen har tagit ett steg framåt i en fråga som är så viktig för Gotland, ja faktiskt hela Sverige, och som länsstyrelsen drivit inom ramen för totalförsvarsarbetet på Gotland”, säger Flanking.
Visby räcker inte
I dag bedöms Visby hamn vara den enda på Gotland som har tillräcklig kapacitet utifrån omvärldsläget och vårt Nato-medlemskap.
”Det säkerhetspolitiska läget och kraven på vår infrastruktur gör att det krävs en reservhamn på Gotland, både av försörjningsskäl, av beredskapsskäl och som en konsekvens av vårt medlemskap i Nato”, säger infrastrukturminister Andreas Carlson till SVT.
Klar år 2030
Den nya hamnen ska vara utbyggd till nödvändig kapacitet år 2030 och vid behov även kunna ta emot färjetrafik, varor och förnödenheter.
Den ska även kunna ta emot militära fartyg och transporter, inte minst vid behov av snabba förflyttningar, samt fartyg från andra Nato-länder.
Läs mer:
Hotet från Kina: Höjd beredskap efter spionvarning. Dagens PS
Nya kraftledningar till Gotland 2031 – inte snabbt nog. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.