Så kallade “mörka fartyg” stänger av sina AIS-signaler och kan därmed fortsätta att transportera olaglig olja som befinner sig under sanktioner. Därmed kan oljehandeln som är värd miljardtals dollar fortsätta som vanligt.
"Mörka fartyg" transporterar olaglig olja världen över
Mest läst i kategorin
Det handlar om oljetankers som transporterar olja från Ryssland och Venezuela – två länder som befinner sig under västerländska sanktioner – och som vill fortsätta med sin handel som är värd miljardtals dollar, berättar CNBC.
“Mörka fartyg” går under radarn
Dessa oljetankers går under samlingsnamnet “mörka fartyg” eftersom de ser ut att stänga av eller manipulera sina AIS-signaler, så att de därmed kan gå under radarn när det gäller att visa upp var man verkligen befinner sig och har varit tidigare.
Sådan AIS-manipulering är på uppgång enligt färska siffror från sjöfartsteknikföretaget Windward som visar en uppgång på 12 procent under första halvåret, jämfört med samma period förra året, och hela 82 procents ökning jämfört med första halvåret 2021.
Senaste nytt
Tankfartyg länkas till Ryssland
Enligt Windward har över 1 100 tankfartyg som på något sätt länkas samman med Ryssland kunnat spåras under det senaste året, och som har manipulerat sina AIS-system.
“Det rör sig om miljontals fat olja”, säger Ami Daniel, Windwards vd.
Genom sanktionerna ökar fokus inom sjöfartsindustrin på vad som verkligen händer på området menar John Lusk, vd för Spire Maritime, ett analysföretag som tillhandahåller data till myndigheter och privata företag.
“Den illegala sjöfarten ökar på grund av mörka fartyg”, säger han.
EU sätter stopp
På sistone har dock bland annat EU tagit i med hårdhanskarna gentemot “mörka fartyg” och kommer förbjuda fartyg som på något sätt har manipulerat sina AIS-system att åka in med sin laster i hamnarna.
Läs även:
Miljoner oljefat fast i tullen i Turkiet – Dagens PS
EU-länderna som köper rysk olja – för miljarder – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.