Dagens PS

McDonald's-panik – miljard ska stoppa kundflykt

McDonald's
Provtagningar visar att den troliga källan till E. coli-utbrottet var färsk skivad lök på McDonald's Quarter pounders-hamburgare. (Foto: Mike Stewart/AP/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 18 nov. 2024Publicerad: 18 nov. 2024

Efter E. coli-utbrottet på McDonald’s i USA har försäljningen rasat för hamburgerjätten som nu satsar 1,1 miljarder kronor för att vända trenden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Av totalt 100 miljoner dollar, ganska exakt 1,1 miljarder kronor med dagens växelkurs, lägger McDonald’s 35 miljoner dollar på marknadsföring och 65 miljoner dollar på franchisetagare som upplevt dramatiska försäljningstapp i spåren av E. coli-skandalen.

Det här rapporterar CNN och uppger att mer än 100 personer i 14 amerikanska delstater blivit sjuka i E. coli-infektioner efter att ha ätit på McDonald’s-restauranger.

Drabbade stämmer McDonald’s

Det har resulterat i en rad stämningar mot hamburgerjätten.

Provtagningar visar att den troliga källan till utbrottet var färsk skivad lök på Quarter pounders-hamburgare.

Enligt företaget har de senaste testerna visat att det inte längre finns någon E. coli-bakterie i maten.

Hamburgergigantens vd Chris Kempczinski har tidigare sagt, skriver CNN, att McDonald’s är “redo att göra mer ” och “med alla resurser” för att vinna tillbaka kunder som övergett hamburgerkedjan efter tarmbakterieutbrottet.

Genom tv-annonser och erbjudanden om 10-bitars McNuggets för motsvarande 11 kronor och andra måltider till lågpris hoppas bjässen nu stoppa kundflykten.

Läs även: McDonald’s bakteriehärva: “En stor grej”  Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]