Efter E. coli-utbrottet på McDonald’s i USA har försäljningen rasat för hamburgerjätten som nu satsar 1,1 miljarder kronor för att vända trenden.
McDonald's-panik – miljard ska stoppa kundflykt
Mest läst i kategorin
Av totalt 100 miljoner dollar, ganska exakt 1,1 miljarder kronor med dagens växelkurs, lägger McDonald’s 35 miljoner dollar på marknadsföring och 65 miljoner dollar på franchisetagare som upplevt dramatiska försäljningstapp i spåren av E. coli-skandalen.
Det här rapporterar CNN och uppger att mer än 100 personer i 14 amerikanska delstater blivit sjuka i E. coli-infektioner efter att ha ätit på McDonald’s-restauranger.
Drabbade stämmer McDonald’s
Det har resulterat i en rad stämningar mot hamburgerjätten.
Provtagningar visar att den troliga källan till utbrottet var färsk skivad lök på Quarter pounders-hamburgare.
Enligt företaget har de senaste testerna visat att det inte längre finns någon E. coli-bakterie i maten.
Hamburgergigantens vd Chris Kempczinski har tidigare sagt, skriver CNN, att McDonald’s är “redo att göra mer ” och “med alla resurser” för att vinna tillbaka kunder som övergett hamburgerkedjan efter tarmbakterieutbrottet.
Genom tv-annonser och erbjudanden om 10-bitars McNuggets för motsvarande 11 kronor och andra måltider till lågpris hoppas bjässen nu stoppa kundflykten.
Läs även: McDonald’s bakteriehärva: “En stor grej” Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.