850 miljarder euro. Det är storleken på EU:s handel med Kina. Nu är frågan hur tuffa EU törs vara mot Kina när de ska värna sitt eget näringsliv. Och vilken roll Frankrikes president Emmanuel Macron har.
Macron i täten när EU tar strid mot Kina
Mest läst i kategorin
Det landar i en strid kring kinesiska elfordon när konflikten mellan EU och Kina ställs på sin spets.
EU har, för att värna sin egen bilindustri, startat en undersökning kring hur kinesiska elfordon subventioneras och därmed bedriver illojal konkurrens på europeiska marknader.
Något som rör upp känslor I Kina.
Under måndagen uttryckte Kinas vice premiärminister, He Lifeng, ”stark oro och missnöje” till EU:s handelskommissionär Valdis Dombrovskis.
Lär av historien
Bakgrunden tecknar sig i två spår.
Det ena handlar, möjligen oväntat, om solenergi.
EU-tjänstemän vittnar om hur billig import av subventionerade solenergiprodukter slog ut den europeiska produktionen för tio år sedan.
Nu är man rädd för samma utveckling inom elfordon.
Det andra spåret handlar om att stå upp mot Kina och kräva jämlika villkor i handel.
”Europa måste markera sin maktställning eller underkasta sig Kina”, säger en tjänsteperson till Bloomberg.
”Avsikten är inte att förvandla Europas handel med Kina till en strid som den Kina har med USA, utan att skapa lika villkor”, säger samma person.
Senaste nytt
Macron vill spela roll
I hela förloppet spelar Frankrikes president Emmanuel Macron en central roll, för övrigt en roll han gärna intar i ett läge där Storbritannien lämnat EU och Tyskland klivit ett par steg tillbaka från sin dominerande roll inom EU.
Macron vill få EU till en balanserande kraft mellan världens två supermakter och samtidigt utveckla relationerna till andra storheter som framförallt Indien.
I kölvattnet av utredningen kring elbilar – som kan leda till tullar och minskad frihandel – fruktar Tyskland att EU:s agerande kan leda till motåtgärder som drabbar dess export, inte minst fordonsindustrin.
Att Macron länge slagits för ökat skydd för industrisektorer med problem och ökat statligt stöd till nyckelsektorer ökar risken för kinesisk vedergällning, menar kritikerna.
Enorm chansning för EU
Analytiker menar att varje drag som Kina upplever som en provokation är ”en enorm chansning” för EU som redan arbetar mot en energikris och den värsta inflation euroområdet sett.
“Om man ser på det på ett mycket enkelt sätt kan man säga att om europeiska åtgärder mot kinesiska elfordon skulle genomföras, så finns det en risk för vedergällning som tyska bilar mycket väl kan vara mest utsatta för”, säger Societe Generales chefsekonom Michala Marcussen.
Eldar på inflationen
Europas beroende av kinesiska varor kan också elda på inflationen, påpekar experter, eftersom Europa i en utveckling av det här slaget måste acceptera högre priser på importvarorna.
Kina kan samtidigt vända sig till andra marknader för att ersätta europeiska varor eller lösa det med inhemsk produktion.
Hög inflation och en rekordstor åtstramning från centralbanken ECB kan försätta EU i recession, menar Ana Boata, chef för ekonomisk forskning hos Allianz Trade.
Relaterad läsning:
Hotande handelskrig ska stoppa Kinabilar i Europa – Dagens PS
Kinesisk larmrapport: Handelskriget fortsätter – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.