Sommar-OS i Paris fyller media med listor över vinnare, störst, bäst och mest. Här är listan OS-arrangörerna och sponsorerna inte vill se.
Listan: OS-sponsorer och klimathot
Mest läst i kategorin
Sommarens OS i Paris slår rekord. För det mesta positiva, i några fall motsatsen.
De resurser som läggs på övervakning och polisiära insatser sätter ett rekord de flesta skulle vilja se slapp slås.
Ett annat handlar om sponsring och klimatförstörande företag. I en ny rapport – ”Polluters on the Podium”, alltså ”Förorenare på prispallen” – konstaterar New Weather Institute att sommar-OS slår rekord när det gäller att ”sporttvätta”, det vill säga använda idrotten för att skyla över negativa faktorer.
Toyota ”vinnare”
New Weather Institute redovisar de mest klimatförorenade sponsorerna i Paris OS 2024.
Institutet jämför de självrapporterade utsläppen från dessa sponsorer för att se vilka som står för de största utsläppen av växthusgaser.
I toppen på den listan finns Toyota, Procter & Gamble och Samsung.
”Den guldmedaljvinnande förorenaren Toyota rapporterar inte bara mycket högre koldixodutsläpp än den olympiska värdnationen Frankrike. Den släpper även ut mer än alla utom elva av de länder som deltar i OS i år”, skriver New Weather Institute.
Senaste nytt
Driver oss mot klimathot
”OS är tänkt att pressa mänsklig förmåga bortom kända gränser, men den största, mycket förorenande sponsorn av spelen, Toyota, driver mänskligheten över en klimatklippa”, tillägger man.
”Arrangörerna pratar om behovet av ren sport, och att dessa ska vara de grönaste spelen någonsin, men ändå placerar de en stor förorenare på toppen av den olympiska sponsorpallen. Toyota De borde diskvalificeras av bandomaren för att ha gjort en falsk grön start, inte ges en profilmedalj”, säger Andrew Simms, meddirektör för New Weather Institute.
Jämför med tobaksbolag
Rapporten redovisar även hur olympisk sponsring i sig används av förorenande företag för att upprätthålla positiva sociala relationer, liknande hur tobaksföretag förr använde möjligheten att sponsra sportevenemang.
”Koldioxidintensiva företag måste gå samma väg som tobaksföretag, och avlägsnas från idrottens ansikte. Vi uppmanar IOK att göra sig av med gigantiska förorenande sponsorer som dessa, och samarbeta med företag som verkligen driver energiomställningen framåt”, skriver New Weather Institute i rapporten.
Topplistan/Största utsläppen bland OS-sponsorerna
1. Toyota
2. Procter & Gamble
3. Samsung
4. Bridgestone
5. Panasonic
6. Coca-Cola
7. Intel
8. Alibaba
9. Atos
10. Deloitte
11. Visa
12. Airbnb
(Källa: New Weather Institute)
Gav OS fingret – på sitt eget sätt. Dagens PS
OS inleds – med barriärer och tomma hotellrum. Dagens PS
Här bor de ultrarika under OS i Paris. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.