Dagens PS

Listan: OS-sponsorer och klimathot

Toyota största förorenaren bland OS-sponsorerna
Toyotas Akio Toyoda och IOK:s Tomas Bach ler i kapp efter att ha gjort Toyota till en av de största OS-sponsorerna. Nu kan leendet möjligen stelna lite… (Foto: Eugene Hoshiko/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 29 juli 2024Publicerad: 29 juli 2024

Sommar-OS i Paris fyller media med listor över vinnare, störst, bäst och mest. Här är listan OS-arrangörerna och sponsorerna inte vill se.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sommarens OS i Paris slår rekord. För det mesta positiva, i några fall motsatsen.

De resurser som läggs på övervakning och polisiära insatser sätter ett rekord de flesta skulle vilja se slapp slås.

Ett annat handlar om sponsring och klimatförstörande företag. I en ny rapport – ”Polluters on the Podium”, alltså ”Förorenare på prispallen” – konstaterar New Weather Institute att sommar-OS slår rekord när det gäller att ”sporttvätta”, det vill säga använda idrotten för att skyla över negativa faktorer.

Toyota ”vinnare”

New Weather Institute redovisar de mest klimatförorenade sponsorerna i Paris OS 2024.
Institutet jämför de självrapporterade utsläppen från dessa sponsorer för att se vilka som står för de största utsläppen av växthusgaser.

I toppen på den listan finns Toyota, Procter & Gamble och Samsung.

”Den guldmedaljvinnande förorenaren Toyota rapporterar inte bara mycket högre koldixodutsläpp än den olympiska värdnationen Frankrike. Den släpper även ut mer än alla utom elva av de länder som deltar i OS i år”, skriver New Weather Institute.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Driver oss mot klimathot

”OS är tänkt att pressa mänsklig förmåga bortom kända gränser, men den största, mycket förorenande sponsorn av spelen, Toyota, driver mänskligheten över en klimatklippa”, tillägger man.

ANNONS

”Arrangörerna pratar om behovet av ren sport, och att dessa ska vara de grönaste spelen någonsin, men ändå placerar de en stor förorenare på toppen av den olympiska sponsorpallen. Toyota De borde diskvalificeras av bandomaren för att ha gjort en falsk grön start, inte ges en profilmedalj”, säger Andrew Simms, meddirektör för New Weather Institute.

Jämför med tobaksbolag

Rapporten redovisar även hur olympisk sponsring i sig används av förorenande företag för att upprätthålla positiva sociala relationer, liknande hur tobaksföretag förr använde möjligheten att sponsra sportevenemang.

”Koldioxidintensiva företag måste gå samma väg som tobaksföretag, och avlägsnas från idrottens ansikte. Vi uppmanar IOK att göra sig av med gigantiska förorenande sponsorer som dessa, och samarbeta med företag som verkligen driver energiomställningen framåt”, skriver New Weather Institute i rapporten.

Topplistan/Största utsläppen bland OS-sponsorerna

1. Toyota

2. Procter & Gamble

3. Samsung

4. Bridgestone

ANNONS

5. Panasonic

6. Coca-Cola

7. Intel

8. Alibaba

9. Atos

10. Deloitte

11. Visa

12. Airbnb

(Källa: New Weather Institute)

ANNONS

Gav OS fingret – på sitt eget sätt. Dagens PS

OS inleds – med barriärer och tomma hotellrum. Dagens PS

Här bor de ultrarika under OS i Paris. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]