Dagens PS

Lågt vatten i Rhen hotar tysk industri

Rhen
Låga vattenstånd i floden Rhen förhindrar fartygen att gå fullastade. (Foto: Martin Meissner/AP/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 26 juli 2023Publicerad: 26 juli 2023

Floden Rhen blir allt torrare, vattenståndet allt lägre och nu tvingas tysk industri hitta nya transportleder när den viktigaste pulsådern för landets inre sjöfart fallerar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rhen är den 1 230 kilometer långa flod som inte bara lockar turister utan dessutom är den kommersiella artär där 80 procent av den tyska ekonomins inlandssjöfart sker.

Det handlar om transporter, råolja, naturgas och annat.

Lägsta i år

Men efter långa perioder med lågt vattenstånd 2018 och 2022 är nivåerna i Rhen återigen för låga för att lastfartyg ska kunna fara fullastade.

Vid en mätpunkt, i Kaub, sjönk vattennivåerna tidigare i veckan till de lägsta i år.

Förra året transporterades 182 miljoner ton gods via Tysklands vattenvägar.

Det är en minskning med 6,4 procent från 2021 och den lägsta nivån sedan Tyskland återförenades.

ANNONS

Senaste nytt

Avgörande för många

80 procent av dessa transporter sker alltså på Rhen och är avgörande för många företag.

ANNONS

Den tyska kemikalieproducenten Covestro, exempelvis, transporterar mer än 30 procent av sina färdiga varor på Rhen och tar emot majoriteten av råvarorna via floden.

”Betydande utmaning”

“Klimatförändringar och den ökande förekomsten av låga vattennivåer utgör betydande utmaningar för Covestro såväl som andra företag”, säger Uwe Arndt, som leder Covestros Rhen-arbetsgrupp, till Reuters.

Koncernen har nu chartrat två lågvattenpråmar som kan förse kunderna med saltsyra även när Rhennivåerna i Köln faller till 0,40 meter.

Även Basf, ett annat kemikalieföretag, har börjat använda ett lågvattenfartyg för att försörja sitt Ludwigshafen-nav, där man får cirka 40 procent av sina råvaror via
 som får cirka 40 % av sina råvaror via Rhen.

Enda alternativet

När det gäller brandfarliga och giftiga kemikalier är floden ofta det enda hållbara alternativet för transport.

Basfs vice vd Barbara Hoyer säger att man som världens främsta kemikaliegrupp är beroende av Rhen eftersom de flesta flytande råvaror, inklusive nafta, transporteras via floden.

Påverkar hela ekonomin

ANNONS

Effekterna av låga vattennivåer är inte begränsade till stora företag. Tysklands BNP minskade med 0,4 procent under 2018 när Rhentrafiken avtog.

En tumregel är att om vattennivån i Kaub faller under 78 centimeter 30 dagar i sträck, vilket var fallet 2022 och 2018, faller industriproduktionen med 1 procent, enligt Kiel Institute for the World Economy.

Deutsche Bank, som redan räknar med att Tysklands ekonomi kommer att minska med 0,3 procent 2023, räknar med att en längre period av låga vattennivåer kan fördröja landets återhämtning från lågkonjunktur.

Läs även: Floden Rhen centimeter från att inte klara frakt – Dagens PS

Läs även: Tjugotal fartyg i trafikstockning på floden Rhen – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS