Europas biltillverkare slåss på alla fronter. Upp- och nervända världen efter, som en toppchef säger, ”en väldigt gynnsam situation i 30 år”.
Krisen: "Attackeras från alla håll"
Mest läst i kategorin
Europas bilfabriker brukade styra världen. Nu utkämpar man i stället strid på alla fronter, till och med på hemmaplan, konstaterar WSJ.
Kina översvämmar Europa med billiga elbilar och när EU sätter upp tullar, svarar Kina med samma sak – höga tullar på europeiska bensindrivna bilar.
USA får en protektionist som vill ha handelskrig som president. Donald Trump har utlovat höga tullar mot Kina, Kanada, Mexio och EU när han blir president.
På hemmaplan tvingar tuffa utsläppsregler de europeiska bilfabrikerna att sälja fler elfordon, vilket man gör men med lägre lönsamhet.
”Stora störningar”
“Vi befinner oss verkligen i en tid av stora störningar”, säger Andrew Bergbaum, som arbetar med bilbranschen hos konsultföretaget Alix Partners.
Förluster på bilmarknaden skadar Europas redan ansträngda ekonomi.
Bilindustrin står i dag för ungefär 7 procent av BNP inom EU och är därmed central i alla avseenden.
Det har gått snabbt i utförsbacken på sina håll. VW rapporterade en rekordvinst förra året, men har sedan fått se aktien sjunka som en sten och diskuterar i dag med facket om att stänga fabriker i Tyskland för första gången.
Senaste nytt
Underleverantörer drar ned
Den näst största fordonsgruppen, Stellantis, lät nyss vd Carlos Tavares gå och förra månaden tillkänna gav Ford att man kapar 4 000 europeiska jobb.
I kölvattnet av bilfabrikernas kris har stora underleverantörer som Bosch och ZF Friedrichshafen sagt upp tusentals anställda vardera.
Samtidigt stiger kraven från EU. Från och med 2025 kommer alla biltillverkare att behöva sälja många fler elbilar och hybrider för att klara de nya gränserna för koldioxidutsläpp.
Alternativet är dryga böter. VW har redan varnat för att man kommer att behöva betala EU-böter på motsvarande drygt 17 miljarder kronor.
Dubbelt drabbade av Trump
Till denna situation kommer nu Donald Trumps ambitioner att eskalera ett handelskrig via höga tullar.
Det drabbar inte bara VW, Audi, Mercedes-Benz och BMW via exporten från Europa. Alla fyra tillverkar fordon i Mexiko för den amerikanska marknaden – men där kommer Trump, enligt vad han sagt, att lägga en tull på 25 procent på allt som importeras från USA:s södra grannland.
Dramatisk vändning
Det här är sammantaget en dramatisk vändning för Europas bilindustri, som vann stor när handelshindren försvann under 1990- och 2000-talen.
Åren före pandemin stod Europa för nästan en fjärdedel av den globala produktionen av lätta fordon.
I år väntas andelen landa på 19 procent, långt efter Kinas 33 procent och inte mycket över USA:s, enligt S&P Globals prognoser – samtidigt som elbilarna flyttat det tekniska försprånget till USA och Kina.
“Vi har haft en mycket gynnsam situation under de senaste 30 åren”, säger Fabian Brandt, global chef för fordon för Oliver Wyman.
”Det är över nu”.
Stellantis rasar på börsen – usla siffror och vd slutar. Dagens PS
I dag går alla tyska VW-fabriker ut i strejk. Dagens PS
Två tunga vinstvarningar i fordonsindustrin. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.