Dagens PS

Konstgjord andning håller ryska flygsektorn vid liv

ryska
Rysslands president Vladimir Putin vill att flottan ska bestå av rysktillverkade flygplan. (Foto: AP)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 21 dec. 2023Publicerad: 21 dec. 2023

Ryssland är starkt beroende av sin flygindustri. Nu måste landet underhålla den helt på egen hand – kommer man att lyckas?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sanktionerna mot Ryssland har drabbat landets flygsektor så hårt att ryska staten tvingats pumpa in 12 miljarder dollar i bidrag och lån för att hålla igång industrin, rapporterar Reuters.

Nästan omedelbart efter att Ryssland inledde invasionen av Ukraina i februari 2022 upphörde flygplanstillverkarna Airbus och Boeing med leveranser och service till ryska flygbolag som Aeroflot.

Läs mer: Ingen nåd för ryske oligarken – Dagens PS

Putin: Bygg fler plan

Ryssland, som är starkt beroende av utlandstillverkade flygplan, står nu inför utmaningen att utveckla en egen flygindustri.

Landet köper också in flygplan via utländska leasingföretag för att undvika att fler farkoster beslagtas.

President Vladimir Putin vill att landet tillverkar mer än 1 000 egna flygplan fram till 2030. I nuläget har ryska bolag 991 flygplan i sina flottor – varav 405 är tillverkade i Ryssland.

Läs mer: Mardrömmen: Det händer om Ryssland vinner – Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Industrin kritisk för Ryssland

ANNONS

Kostnaderna för ryska flygsektorn är i dag dubbelt så höga som under åren 2020-2021, när pandemin satte stopp för många flygresor.

Pengarna kommer från en reservfond som står för nästan 1 procent av landets förväntade BNP för 2023.

Flygindustrin är kritisk för Ryssland, både för transporter över landets vidsträckta territorium och för att upprätthålla bilden av att de västerländska sanktionerna bara haft en begränsad effekt.

Läs mer: Varning för Putins “falska fredsförhandlingar” – Dagens PS

Oro för säkerheten

Dock har sanktionerna och bristen på utländska reservdelar väckt oro för säkerheten inom den ryska flygplansflottan.

Trots det senaste årets investeringar är det osäkert om Ryssland får återvända till västerländska flygmarknader. Kostnaderna är höga och byråkratin snårig för att säkra en flotta med godkända delar.

Putins hämnd: Alla bolag som han lagt vantarna på

Vladimir Putin och hans hejdukar har inte legat på latsidan. En rad västerländska företag i Ryssland kontrolleras nu av staten.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]