Dagens PS

SAS bland flygbolag som jagas av EU för "greenwashing"

SAS greenwashing
SAS är bland 20 flygbolag som utreds av EU för "greenwashing". (Foto: Johan Nilsson/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 10 maj 2024Publicerad: 10 maj 2024

EU-kommissionen går hårt åt flygindustrin och utreder bland annat SAS för misstänkt “greenwashing”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

20 europeiska flygbolag är under utredning av EU-kommissionen för misstänkt “greenwashing” i sin marknadsföring, alltså att de lyfter fram sig själva som mer gröna än de är.

Bland flygbolagen som granskas finns SAS, enligt Reuters. Flygbolagen har 30 dagar på sig att justera tvivelaktiga miljöpåståenden som används i marknadsföring gentemot resenärer – annars kan böter vänta från EU-kommissionen. Dessa 30 dagar gäller från och med 30:e april, då utredningen inleddes.

SAS förmodade ägare utreds för “greenwashing”

Utredningen baseras anklagelser från den europeiska konsumentorganisationen (BEUC) i juni förra året. SAS har exempelvis enligt BEUC lovat sina passagerare dramatiskt minskad klimatpåverkan om de betalar extra för biobränslen. Men hur mycket mindre klimatpåverkan det blir framgår inte.

Även KLM och AirFrance som förmodas bli nya huvudägare i SAS utreds av EU-kommissionen för “greenwashing”, enligt Reuters.

Flyg står för cirka 2,5 procent av världens utsläpp. Många flygbolag försöker komma runt sin skitiga image genom att lova sig att använda sig av förnybara bränslen, men det menar BEUC är trams.

Så kallade SAF-bränslen (sustainable air fuel) är “ännu inte klara för marknaden och kommer inte att vara allmänt tillgänglig förrän åtminstone i slutet av nästa decennium”, skriver BEUC enligt Politico.

“0,001 procent”

Andrew Charlton, verkställande direktör för konsultföretaget Aviation Advocacy, tycker inte heller att den gröna reklamen matchar sektorns verklighet.

ANNONS

“Vi vet alla att SAF är bättre än flygbränsle, men det är inte det verkliga problemet. Frågan är om man kan hävda att man är hållbar i allmänhet när 0,001 procent av ditt bränsle är 80 procent mindre förorenande. Jag misstänker att flygbolagen är på fel sida av detta”, säger han till Politico.

Läs även: Löftet: Hållbart flygbränsle 2028 (Dagens PS)

Läs även: Infrastrukturministern: Väldigt ljus framtid för flyget (Dagens PS)

Läs även: Milstolpe: Passagerarplan korsar Atlanten med hållbart flygbränsle (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]