Nu får Sveriges försvar kritik för att man beställer lastbilar för 775 plus 500 lastbilar – men struntar i moderna miljökrav.
Försvarar landet – men inte miljön?


Mest läst i kategorin
I december skrev Dagens PS om hur vårt försvar, något oväntat, får kritik för att man ”hotar Sveriges säkerhet” genom att inte ta ansvar för miljö och hållbarhet.
Diskussionen började med att Sveriges natur uppmärksammade att Försvarsmakten inte längre hade någon hållbarhetschef sedan Naznoush Habashian slutat, för övrigt efter att ha bidragit till att försvaret så sent som 2020 utsågs till ett av Sveriges mest hållbara varumärken 2020.
Drygt 2,5 år efter att hon slutat hade ingen ersättare anställts och tjänsten tagits bort efter en omorganisation.
Samtidigt kunde man i Försvarsmaktens miljöhandbok läsa att miljöarbetet är en förutsättning ”för att kunna bedriva Försvarsmaktens huvuduppdrag”.
”Det är ett feltänk”
”Det är ett feltänk att militär säkerhet, i form av att Försvarsmaktens verksamhet, tillåts gå ut över miljö- och klimatsäkerhet, ett av våra största säkerhetshot. Det kan komma att få stora konsekvenser”, kommenterade Gabriella Irsten hos Svenska freds.
Därefter tog det fart. Nio dagar efter att tidskriften uppmärksammat bristen, annonserade landets försvar efter en ny miljö- och hållbarhetschef.
Inte nog med det. Nu kan Sveriges natur berätta att den aktuella men felaktiga miljöhandboken från 2020 ska omarbetas.
Presstjänsten svarade via mejl att: ”Miljöhandboken skrevs innan den nuvarande organisationen sattes. Revidering av miljöutredning pågår och när denna är färdig ska handboken omarbetas”.
Senaste nytt
Dieseldrivet försvar
Äntligen lugn och ro? Inte på en fläck.
Bara några dagar efter rubriken ”Stororder – beställer lastbilar för 1,4 miljarder” där vi kunde berätta om att Försvarets materielverk, FMV, beställer 775 lastbilar med option på ytterligare 500, är det dags igen.
”Försvarets nya lastbilar har 25 år gamla avgaskrav”, konstaterar Ny teknik och påpekar att samtliga beställda fordon ”har dieselmotorer enligt Euro III, en avgasnorm med ett kvarts sekel på nacken”, pålitliga i alla avseenden inklusive rejäla nivåer på utsläpp med andra ord.
Jonas Silfver Wikstrand, sektionschef för tunga hjulfordon hos FMV, förklarar varför man väljer lastbilar med så föråldrade krav på avgasrening.
”Det kommer sig av Försvarsmaktens krav på fordon. Det handlar om underhållsmässighet. En modern dieselmotor med tillsatser mår inte bra av att stå still över tid”, säger han hos Ny Teknik.
Många orsaker till valet
Det handlar även om logistikkedjor, menar sektionschefen. Nyare dieselmotorer än dessa kräver tillgång till tillsatsämnet Ad Blue för att avgasreningen ska fungera och det vill försvaret inte göra sig beroende av.
”Ad Blue kan dessutom kristallisera sig om det är för låga volymer i tanken, eller om fordonet blir stående över tid. Körcykeln inom försvaret är annorlunda. Fordonen körs under övningsverksamhet och kan sen stå stilla några månader. Det är inte de moderna efterbehandlingssystemen byggda för”, säger Jonas Silfver Wikstrand.
Försvarsmakten köper dock inte bara diesellastbilar byggda för gamla utsläppsnormer.
De 775 plus 500 diesellastbilarna balanseras av andra inköp.
”Förra året köpte FMV in fyra ellastbilar”, berättar FMV:s Jonas Silfver Wikstrand.
Stororder – beställer lastbilar för 1,4 miljarder. Dagens PS
Kritik mot Försvaret: “Hotar Sveriges säkerhet”. Dagens PS
Mer makt till försvaret – vill köpa fritt för miljarder. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Trygga din familjs framtid. Vår bäst säljande livförsäkring ger tre miljoner. Gör som tusentals andra kunder och teckna livförsäkringen som ger stor nytta till lågt pris.