Stora flygbolag väljer att minska eller helt sluta flyga till kinesiska destinationer. Det finns flera orsaker till neddragningarna.
Kinesiska bolag tar över i luften
Mest läst i kategorin
Stora globala flygbolag minskar sina flighter till kinesiska destinationer eller slutar helt flyga till Kina, konstaterar CNBC.
Virgin Atlantic och SAS är två bolag som helt lämnat Kina. Resesajten Skift skriver att sju stora flygbolag lämnat Kina de senaste fyra månaderna.
Andra bolag, som British Airlines, flyger med mindre plan till Kina och har dragit ner på antalet flighter.
Den här utvecklingen kommer att fortsätta innan den vänder, menar John Grant, chefsanalytiker hos flygunderrättelseföretaget OAG.
Längre och dyrare
Kostnadsläget är den viktigaste orsaken till neddragningarna. Efter Rysslands invasion av Ukraina införde EU ett flygförbud för ryska flygplan, varpå Ryssland svarade med att stänga sitt luftrum.
Det gör att europeiska flygbolag i dag behöver flyga längre rutter för att nå Asien. Det i sin tur kräver mer bränsle, vilket fördyrar flygningarna.
Redan tre dagar efter invasionen av Ukraina meddelade Finnair att flighterna till de större asiatiska städerna skulle bli längre och dyrare. I vinter tar bolaget ett steg till, minskar flighterna till Kina ytterligare och lägger till fler flyg till Thailand.
Dessutom har “flygbolagen varit tvungna att operera med fyra mans flygbesättningar på grund av de utökade timmarna där de i vissa fall kunnat ha en två- eller tremansbesättning”, påpekar John Grant.
Då satsar kineserna
När västbaserade flygbolag dragit ner och minskat har kinesiska bolag utökat sina flighter.
De har fördelen att det ryska luftrummet är öppet för dem, varför de kan flyga billigare. Samtidigt har efterfrågan på resor till och från Kina minskat i Europa och USA, enligt John Grant.
Antalet utländska flygresenärer till Kina har mer än halverats, enligt kinesiska siffror.
“Det är en enkel sak, helt ärligt, och en återspegling av marknaden”, säger John Grant.
“Att amerikanska flygbolag hänger på som de ändå gör är för att behålla sin närvaro och inte blockeras av kinesiska besked som säger att det inte finns några slottider”.
”Galenskap”
I vinter kommer Kina-baserade flygbolag att stå för 82 procent av alla flygningar mellan Kina och Europa. Det kan jämföras med 56 procent åren närmast innan pandemin.
“Den kommande vintern kommer det att finnas cirka 18 nya rutter mellan Kina och Europa, alla med kinesiska flygbolag”, berättar John Grant.
“Det är galenskap – det finns egentligen ingen riktig efterfrågan”.
Läs även:
Budgetflygets trick: Därför tjänar de storkovan. Dagens PS
Flygbolag och piloter plågas av elektronisk krigsföring. Dagens PS
Flygindustrins gröna framtid hänger på hållbart bränsle. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.