Dagens PS

Kinesiska bolag tar över i luften

Kinesiska flygbolag tar över flighterna på Europa
En Boeing 787 från China Southern Airlines. De kinesiska flygbolagen dominerar nu helt trafiken till Europa och står för 82 procent av flighterna. (Foto: Lakatos Peter/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 25 okt. 2024Publicerad: 25 okt. 2024

Stora flygbolag väljer att minska eller helt sluta flyga till kinesiska destinationer. Det finns flera orsaker till neddragningarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Stora globala flygbolag minskar sina flighter till kinesiska destinationer eller slutar helt flyga till Kina, konstaterar CNBC.

Virgin Atlantic och SAS är två bolag som helt lämnat Kina. Resesajten Skift skriver att sju stora flygbolag lämnat Kina de senaste fyra månaderna.

Andra bolag, som British Airlines, flyger med mindre plan till Kina och har dragit ner på antalet flighter.

Den här utvecklingen kommer att fortsätta innan den vänder, menar John Grant, chefsanalytiker hos flygunderrättelseföretaget OAG.

Längre och dyrare

Kostnadsläget är den viktigaste orsaken till neddragningarna. Efter Rysslands invasion av Ukraina införde EU ett flygförbud för ryska flygplan, varpå Ryssland svarade med att stänga sitt luftrum.

Det gör att europeiska flygbolag i dag behöver flyga längre rutter för att nå Asien. Det i sin tur kräver mer bränsle, vilket fördyrar flygningarna.

Redan tre dagar efter invasionen av Ukraina meddelade Finnair att flighterna till de större asiatiska städerna skulle bli längre och dyrare. I vinter tar bolaget ett steg till, minskar flighterna till Kina ytterligare och lägger till fler flyg till Thailand.

Dessutom har “flygbolagen varit tvungna att operera med fyra mans flygbesättningar på grund av de utökade timmarna där de i vissa fall kunnat ha en två- eller tremansbesättning”, påpekar John Grant.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Då satsar kineserna

När västbaserade flygbolag dragit ner och minskat har kinesiska bolag utökat sina flighter.

De har fördelen att det ryska luftrummet är öppet för dem, varför de kan flyga billigare. Samtidigt har efterfrågan på resor till och från Kina minskat i Europa och USA, enligt John Grant.

Antalet utländska flygresenärer till Kina har mer än halverats, enligt kinesiska siffror.

“Det är en enkel sak, helt ärligt, och en återspegling av marknaden”, säger John Grant.

 “Att amerikanska flygbolag hänger på som de ändå gör är för att behålla sin närvaro och inte blockeras av kinesiska besked som säger att det inte finns några slottider”.

”Galenskap”

I vinter kommer Kina-baserade flygbolag att stå för 82 procent av alla flygningar mellan Kina och Europa. Det kan jämföras med 56 procent åren närmast innan pandemin.

“Den kommande vintern kommer det att finnas cirka 18 nya rutter mellan Kina och Europa, alla med kinesiska flygbolag”, berättar John Grant.

ANNONS

“Det är galenskap – det finns egentligen ingen riktig efterfrågan”.

Läs även:

Budgetflygets trick: Därför tjänar de storkovan. Dagens PS

Flygbolag och piloter plågas av elektronisk krigsföring. Dagens PS

Flygindustrins gröna framtid hänger på hållbart bränsle. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]