Dagens PS

Kinas nya tåg i tunnelbanan – helt i kolfiber

tåg kolfiber
Kinas nya tunnelbanetåg i kolfiber. (Foto: CCRC)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 20 jan. 2025Publicerad: 20 jan. 2025

Världens första tåg helt i kolfiber har lanserats i tunnelbanan i Qingdao, Kina. Det är 11 procent lättare än ett vanligt tunnelbanetåg och kräver 7 procent mindre energi att driva.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kolfiberteknologi har använts länge i exempelvis sportbilar för att sänka vikten på dem för förbättrad acceleration, hantering och bränsleeffektivitet. Nu har teknologin också rullats ut i praktiken på järnvägsräls.

I januari 2025 lanserade Kina världens första passagerartåg tillverkat främst av kolfiber, Cetrovo 1.0 Carbon Star Express, rapporterar Techspot.

Tåget, som nu körs i Qingdao, Shandong-provinsen, representerar en viktig milstolpe inom hållbara transportlösningar. Detta innovativa projekt är resultatet av flera års forskning och utveckling av den statligt ägda tillverkaren CRRC Qingdao Sifang, som började investera i denna teknologi 2021.

Lättare och effektivare

Traditionella metrotåg är oftast konstruerade av stål, vilket gör dem tunga och energikrävande. Med Cetrovo 1.0 har CRRC Qingdao Sifang valt att använda kolfiberkompositer, ett material som är fem gånger starkare än stål men bara väger en fjärdedel så mycket. Denna konstruktion resulterar i att tåget är cirka 11 procent lättare än andra tåg i samma klass, vilket leder till en energibesparing på ungefär 7 procent. Detta kan i sin tur minska koldioxidutsläppen med cirka 130 ton per år, vilket motsvarar den luftrenande effekten av att plantera 100 hektar skog.

ANNONS

Senaste nytt

Styrka och kmfort

Den ultralätta konstruktionen av kolfiber ger flera fördelar utöver energieffektivitet. Materialet gör tåget mer styvt och slagtåligt, vilket innebär att det kan klara av påfrestningar och stötar bättre än konventionella stålvagnar. Passagerare kan också förvänta sig en bekvämare resa tack vare minskad vibration, vilket resulterar i en mjukare och tystare upplevelse ombord.

Imponerande prestanda

Under testfasen visade Cetrovo 1.0 imponerande prestanda genom att uppnå hastigheter på över 140 km/h, vilket är betydligt snabbare än den genomsnittliga hastigheten på 80 km/h för Kinas nuvarande tunnelbanesystem. Tåget är också utrustat med avancerade säkerhetsfunktioner som automatiserad drift, anti-kollision varning och hinderdetektion, vilket bidrar till en säkrare resa för passagerarna.

ANNONS

Cetrovo 1.0 Carbon Star Express kör nu på en 60 km lång rutt med 41 stationer, kallad “Linje 1”, och tjänar som ett testområde för denna nya teknologi. Om tåget visar sig vara framgångsrikt kan vi förvänta oss att se fler kolfiberbaserade tågprojekt inte bara i Kina utan även internationellt, vilket kan markera början på en ny era inom järnvägstransporter, skriver Techspot.

Maglev på existerande spår

Oilprice rapporterar också om andra teknologier inom järnvägssektorn som kan snabba på den gröna utvecklingen. Ett exempel är italienska IronLev som i förra året genomförde det första testet av maglev-teknologi på redan existerande järnvägsspår.

Teknologin som sådan har funnits i ett par decennier, men har krävt ombyggnation av järnvägsnätet med stora investeringar vilket begränsat intresset. Kan nuvarande järnvägsnät användas blir det en helt annan ekvation.

“Testet som utförts av IronLev representerar det första och enda fallet av magnetisk levitation som appliceras på ett befintligt järnvägsspår utan att kräva modifiering eller integrering av tillbehörselement”, säger Massimo Bergamasco, chef för Institute of Mechanical Intelligence vid Scuola Superiore Sant’Anna i Pisa till Reuters i mars 2024.

Läs även: När tunnelbanan förvandlas till trädgård (Dagens PS)

Läs även: Börsnoterad tunnelbana går som tåget (Dagens PS)

Läs även: Disketter hotar San Franciscos tunnelbana (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS