Dagens PS

Kina flörtar med japanskt trick – för att blidka Trump

Kina och USA
Kan exportrestriktioner mildra Trumps nya tullvåg? (Foto: Luis M. Alvarez/AP/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 22 mars 2025Publicerad: 22 mars 2025

Kina kan komma att dra ner på exporten – inte för att bromsa ekonomin, utan för att få något tillbaka.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I handelsvärlden kallas det för frivilliga exportbegränsningar – eller voluntary export restraints (VERs). En snällare sorts importtull, fast baklänges: landet som exporterar lovar att skicka mindre.

Det var precis vad Japan gjorde i början av 1980-talet när USA hotade med hårdare tullar på japanska bilar. 

ANNONS

Resultatet? Färre bilar skickades – men till ett högre pris. Japanska märken klättrade i status, och USA drog inte i tullspaken.

Nu, över 40 år senare, överväger Kina att testa samma knep.

Kina vill lugna Trump – men få något i gengäld

Enligt The Wall Street Journal funderar kinesiska ekonomiska rådgivare på att frivilligt begränsa exporten av elbilar och batterier till USA – två områden där Kina dominerar globalt. 

Detta skulle kunna fungera som en strategisk gest för att mildra Donald Trumps nya tullvåg.

Men det är inte någon välgörenhet. I utbyte vill Kina ha rätten att investera direkt i samma sektorer i USA, vilket kan bli en win-win för kinesiska företag – mindre export, men större lokal närvaro.

Läs även: Planen: Nu ska Kanada rusta inifrån. Dagens PS

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Öppen för investeringar? 

Det är fortfarande inte helt tydligt vad Trump egentligen vill. Hans administration genomför just nu en översyn av handelsrelationen med Kina, med ett resultat väntat i april. 

Enligt WSJ finns det dock tecken på att Trump, trots sin hårda linje, kan vara öppen för vissa typer av kinesiska investeringar – så länge de gynnar amerikansk industri.

Men det finns också hinder. Flera tunga röster i administrationen är emot kinesiskt kapital i känsliga branscher. Dessutom uppskattar Trump intäkterna från tullarna, vilket innebär att frivilliga exportbegränsningar kan vara ett mindre attraktivt alternativ. 

Kan Kina upprepa Japans trick?

Det finns en historisk logik bakom tanken. 

När Japan minskade sin export på 80-talet kunde de ta ut mer per bil – och börja konkurrera med amerikanska märken i premiumsegmentet. Det gav marginaler att bygga fabriker i USA och långsiktigt säkra marknadsandelar.

Kina hoppas på samma effekt: sälja färre bilar – men dyrare och mer avancerade. Detta för att på sikt ta sig upp i värdekedjan.

Men verkligheten 2025 är inte densamma som 1985. Kinas överskott mot USA är enormt, och mycket av exporten sker numera indirekt via länder som Mexiko och Vietnam. Att kontrollera detta med “frivilliga” tak kan bli svårt.

ANNONS

Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?

Enligt källor till WSJ är det här inte heller en aktiv förhandling. Däremot håller Kina kortet redo i rockärmen. 

Om Trump trappar upp, kan exportbegränsningar bli en bricka i förhandlingsspelet.

Läs också: Kina och Indien – vinnarna på “America First”? Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Livförsäkring - din viktigaste försäkring

Trygga din familjs framtid. Vår bäst säljande livförsäkring ger tre miljoner. Gör som tusentals andra kunder och teckna livförsäkringen som ger stor nytta till lågt pris.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Bilbo Göransson om pension i utlandet
Spela klippet
Pension

Pension i solen? Här betalar du lägst skatt

23 mars 2025
ANNONS
ANNONS