När amerikanska Blackrock köper hamnar i Panama sänder det chockvågor genom Kina. ”Enorma konsekvenser”, konstaterar analytiker.
Kina chockat av amerikansk Panama-affär


Mest läst i kategorin
Ett Hongkong-baserat företag, CK Hutchison, har sålt hamnar ibland annat Panama till amerikanska Blackrock.
Affären omfattar totalt 43 hamnar i 23 länder och ger Blackrock i ett slag kontroll över cirka tio procent av den totala globala kontainerhamns-kapaciteten.
Men det är köpet av hamnar i Panama som gör att affären uppmärksammas. Panama-kanalen är en livlina för världsekonomin och inte minst viktig för kinesisk handel.
Det är bakgrunden till att Blackrocks affär kallas ”ett geopolitiskt drag med enorma konsekvenser”, noterar Dagens näringsliv.
Vill driva bort Kina
Kina anklagar nu USA för att via ekonomiska medel försöka driva bort kinesiska företag från strategiska handelsområden.
Tvisten fokuseras på Panama-kanalen där Hongkong-baserade CK Hutchison drivit två kontainerhamnar, en på vardera sidan av kanalen, sedan 1990-talet.
Men förra veckan sålde bolaget alltså alla aktier i Hutchison Port Holdings och Hutchison Port Group Holdings till Blackrock, som för en prislapp strax över 200 miljarder kronor får kontrollen över de 43 hamnarna.
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Senaste nytt
”Sålt ut hela Kina”
I Kina har flera kritiska kommentarer publicerats efter affären.
Den regimvänliga tidningen Ta Kung Pao anklagar CK Hutchison för att “böja sig för tryck”, “sakna ryggrad” och för att ha “sålt ut hela det kinesiska folket”.
”I en så viktig fråga bör relevanta företag fundera noga över vilken position de väljer. Det här är inte bara en affärstransaktion – det är ett geopolitiskt drag som får enorma konsekvenser”, skriver tidningen i en flitigt delad artikel.
Ledningen för CK Hutchison kan möjligen trösta sig med att bolagets aktiekurs stigit 25 procent sedan affären.
Viktiga hamnar
Kina befarar att köpet ger USA möjlighet att införa högre tullar mot kinesiska företag, begränsa tillgången till hamnar och påverka alla flöden inom global handel.
Hamnarna Balboa och Cristóbal i Panama är bland de viktigaste logistiska knutpunkterna i världshandeln.
”Vi bevittnar de största förändringarna i världen på ett sekel. Den strategiska rivaliteten mellan Kina och USA blir allt mer intensiv – som ett hav i kaos. USA betraktar Kina som sin främsta rival och gör allt för att begränsa och bromsa landets utveckling”, skriver Ta Kung Pao.
Del i USA:s strategi
Tidningen pekar på en rad händelser för att visa att det nya avtalet inte är en tillfällighet, utan i stället en del i Donald Trumps tidigare utfästelser om att USA måste ”ta tillbaka kontrollen över kanalen” och tal om militära insatser i sammanhanget.
Enligt NBC har USA:s ledning gett försvarshögkvarteret Pentagon i uppdrag att undersöka “alla alternativ” för en starkare närvaro vid Panamakanalen.
Amiral Alvin Holsey, befälhavare för USA:s södra kommando, har tidigare denna vecka presenterat strategiska förslag för försvarsminister Pete Hegseth, som även har ett besök i Panama planerat i april.
Ger efter för USA – Panama säger nej till Kina. Dagens PS
Nu jämförs Donald Trump med Putin. Dagens PS
Blackrock gör historiskt köp: “Elegant lösning”. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.