Panamakanalen har drabbats av torka och kommer nu hindra genomfarten för de största fartygen som nyttjar kanalen. De får antingen bli kvar på andra sidan kanalen eller resa den långa vägen runt.
Kanalen torkar ut - fartygen fast på andra sidan
Mest läst i kategorin
Pananamkanalen lider av lägre vattennivåer på grund av torka. Nu tvingas kanalmyndigheten att utöka restriktionerna för de största fartygen som korsar kanalen, skriver Reuters.
Åtgärden följer på en rad tidigare djupbegränsningar för den 80 kilometer långa kanalen.
Problemen uppkom i början av året på grunden av en torka som myndigheterna hoppats skulle ha lättat nu.
Global betydelse
Panamakanalen, vars fartygstrafik står för cirka 3,5 procent av den globala handeln, får nya restriktioner som begränsar djupgränsen för containerfartygen till 13,3 meter (43,5 fot) vilket innebär att de behöver minska sin last för att kunna passera.
Fartygstrafiken, inklusive containerfartyg och oljetankers, som använder kanalen mellan Atlanten och Stilla havet står för cirka 3,5 % av den globala handeln.
De nya restriktionerna, som kommer att träda i kraft på söndag, begränsar neo-Panamax containerfartyg till en djupgräns på 43,5 fot (13,3 meter), vilket innebär att de antingen måste bära mindre last eller tappa vikt för att flyta högre.
Nya regler i juli
Det flaggas dessutom för nya, strängare regler 9 juli och ytterligare en gränsdragning 19 juli.
Innehållet i den senare beror på hur mycket regn som kommer in i det omgivande sjösystemet innan dess, förklarar hamnadministratören Ricuarte Vasquez.
Han kallar den nuvarande torkan ”oroande” men hävdar att flödet av fartyg genom kanalen fortsatt vara på förväntad nivå.
Trots det säger han att man kan se en påverkan på sikt utifrån nederbörsslägret och högre ruttkostnader på grund av de nya djupgränserna.
Läs mer om fartyg:
Sveriges största byggorder någonsin: Göta kanal
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.