Julafton närmar sig, och barnens önskelistor fylls av julklappar de sett på sociala medier. Många föräldrar känner av en allt större press.
Julklappar och sociala medier: Så minskar du pressen som förälder
Mest läst i kategorin
Julen är en tid för samvaro och glädje, men för många föräldrar och hushåll har den också blivit en period av ökad press.
Sociala medier bidrar till detta genom att sätta nya standarder för hur julen “bör” firas, med influencers och trender som lyfter fram dyra julklappar och extravaganta traditioner, skriver BBC.
Större press
Enligt Länsförsäkringars undersökning spenderar svenska hushåll i genomsnitt 3 065 kronor på julklappar, men bakom siffrorna döljer sig stora ekonomiska skillnader.
Barnfamiljer lägger i snitt 3 755 kronor, medan hushåll med dålig ekonomi knappt når 1 030 kronor, och många avstår helt från att köpa julklappar.
För dessa familjer innebär högtiden en ännu större press.
Höga förväntningar
Föräldrabloggaren Charlotte Harding vittnar om hur sociala medier påverkar barnens önskelistor.
Tidigare var traditionella leksaker dominerande, men nu är det dyra spelkonsoler, exklusiva adventskalendrar och skönhetsprodukter som gäller i julklapp.
Samtidigt driver trender som Elf on the Shelf och evenemang som “Polarexpressen” upp förväntningarna ytterligare.
“Barn vet inte hur mycket dessa saker kostar… och föräldrarna känner verkligen pressen av det”, säger Charlotte.
“Undvik jämförelser”
Influencern Caitlin Acreman, som fokuserar på budgetvänliga julfiranden, betonar vikten av att undvika jämförelser med det perfekta firandet som visa online.
“Jämförelse är glädjens tjuv. Det går att skapa magiska minnen utan att spendera en förmögenhet”, säger hon.
Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar, föreslår att sätta ett maxtak för julklappar och prioriterar personliga upplevelser framför dyra prylar.
Att prata pengar inom familjen kan vara avgörande, menar han. Genom att förklara den ekonomiska situationen och tygla förväntningarna blir julfirandet mer hanterbart.
handlar inte om julklappar
Cathrine Jansson-Boyd, professor i konsumentpsykologi vid Anglia Ruskin University, lyfter fram att julen kan vara en komplicerad tid för många.
Särskilt med den extra pressen “att vara lycklig”.
Hon menar att de som saknar ekonomiska möjligheter att uppfylla dessa förväntningar ofta känner sig otillräckliga eller ensamma.
Fiona Barnard, som driver bloggen Life of a Crazy Mum , håller med om att julen kan vara en tuff tid för både ekonomin och den psykiska hälsan.
“Oftast är allt barn vill göra på julen är att spendera tid med sin familj och sina nära och kära,” säger hon.
Hon betonar vikten av att inte låta julen handla om att “slava iväg i köket halva dagen” eller att “stapla barnen fulla med presenter”.
“Vi borde föra tillbaka julen till dess grunder”, säger Fiona.
“Det handlar om familj. Det handlar om att dela tid och kärlek, inte om att spendera pengar vi inte har.”
Läs även: Julklappstips från AI – metallskärare till mormor. Dagens PS
Läs även: Årets julklapp: Ett 15 minuter långt samtal. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.