Japan behöver boosta sin ekonomi. En del av lösningen är genom att låta fler ineffektiva företag gå under av sig själva.
Japans strategi: Låt zombieföretagen kollapsa
Mest läst i kategorin
Stagnerande tillväxt, åldrande befolkning och arbetskraftkris har plågat Japan i årtionden.
För att stärka sin ekonomi tänker regeringen nu låta fler underpresterande företag, så kallade zombieföretag, gå i konkurs av sig själva – om de inte lyckas öka sin lönsamhet det vill säga.
Detta för att frigöra resurser och arbetskraft till mer produktiva företag.
En strategi som denna skiljer sig ganska radikalt från landets traditionella policy att undvika konkurser till varje pris.
Zombieproblemet
Zombieföretag är företag som överlever endast tack vare statligt stöd och billiga lån, utan att faktiskt vara lönsamma.
År 2023 fanns det enligt Reuters cirka 251 000 sådana företag i Japan. Dessa företag, som oftast har färre än 300 anställda, har varit en belastning på den japanska ekonomin länge.
Statligt stöd minskar
Med pandemistöd som minskar och räntor som stiger för första gången på 17 år, står många små och medelstora företag inför stora utmaningar.
Enligt tre källor som arbetar nära regeringen är man nu redo att låta fler av dessa företag misslyckas för att stimulera tillväxt och produktivitet i ekonomin.
Så ska de gå under
Regeringens nya strategi innebär att banker uppmuntras att inte fortsätta stödja svaga företag med lån.
Istället ska banker och andra finansiella institutioner hjälpa dessa företag att omstrukturera eller genomgå fusioner och förvärv. Om företagen inte kan förbättra sin lönsamhet och överlevnadskraft utan konstant finansiellt stöd, kommer de att gå i konkurs.
Enligt källorna förväntas förändringen ske gradvis genom att minska det statliga stödet och låta marknadskrafterna avgöra vilka företag som överlever.
Hjälpcenter har inrättats för att ge små företag rådgivning om M&A-processer, vilket ska underlätta övergången för många företag.
Exempel på framgång
Det finns redan framgångshistorier bland småföretagen.
Yukiko Izumi tog över sin familjs kakföretag Izumiya Tokyoten och lyckades vända företagets förluster till vinster genom att skära kostnader, flytta huvudkontoret och höja priserna för första gången på 15 år. Hon lanserade även en ny produktlinje som blev en stor succé.
Trots framgångar som Izumiya Tokyoten står många företag nu inför en osäker framtid.
När eran av “enkla pengar” tar slut och en svag yen driver upp kostnaderna, blir det allt svårare för ineffektiva företag att överleva.
Regeringen har dock betonat att de kommer fortsätta att övervaka situationen för att säkerställa att konkurserna inte ökar till en nivå som skulle leda till “för hög arbetslöshet”.
Läs också:
Krisen: Rekordinflation och strömavbrott i Japan. Dagens PS
Larmet från Asien: “Vi måste bli fler”. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.