Dagens PS

Japans lösning: Längsta transportbandet

Fem mil långt transportband ska fixa logistiken
En motorväg som har allt – utom ett transportband i mitten. Nu planerar Japan ett fem mil långt sådant vid motorvägen mellan Tokyo och Osaka. (Foto: Michael Probst/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 07 nov. 2024Publicerad: 07 nov. 2024

Förarbrist, utsläpp och försenade leveranser. Problem i Japan liksom i logistik världen över. Nu har japanerna hittat en innovativ lösning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Värmerekord och klimatlarm – då kommer Trump” är rubriken under torsdagen, då forskare varnar för att jordens temperatur når nya rekordnivåer.

2024 väntas bli det första året då jordens temperatur överstiger den ökning på 1,5 grader, som Paris-avtalet om klimatet satt som gräns.

Då kommer japanerna med en nyhet som det kan vara tur blir publicerad en dag som inte är 1 april.

Det kan även finnas en anledning till att den inte publiceras just det datumet.

Så okej, håll i dig. Här kommer nyheten: Ett fem mil långt transportband längs motorvägen ska lösa problemet.

Fem mil långt transportband

Japanska myndigheter har nämligen långtgåendeplaner på att bygga en cirka 5 mil lång ”transportbandsväg” mellan Tokyo och Osaka, rapporterar CNBC.

Mindre kontainrar eller lådor innehållande gods upp till max 1 ton ska fraktas på pallar på transportbandet. På Youtube presenteras projektet så här. 

Lådorna – enligt plan 180 cm höga, 110 breda och 110 långa – ska när de kommer fram till logistikcentralen, tas om hand av autotruckar som det sista ledet av leveransen ersätts av traditionella mänskliga förare, som innan dess står och väntar ungefär som du vid bandet på flygplatsen där väskorna ska komma.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

I mitten eller under

Transportbandet ska läggas i mittremsan på motorvägen, vid sidan av vägen eller – den dyraste men säkraste lösningen – i en tunnel under motorvägen.

Det finns även, som alternativ, planer på att i stället för transportband ha förarlösa eldrivna vagnar som fraktar godset på utvalda vägar eller i tunnlar.

”Vi måste vara innovativa när vi planerar våra vägar. Nyckelkonceptet med ”Autoflow-Road”-projektet är att skapa dedikerade utrymmen inom vägnätet för logistik genom att använda ett automatiserat och obemannat transportsystem som kan vara i drift dygnet runt”, säger Yuri Endo vid Japans infrastrukturdepartement, citerad av CNBC.

Smakar det, så kostar det

Testkörningar väntas starta 2027 eller 2028 och vägen ska vara i full drift i mitten av 2030-talet, enligt plan.

Kostnaden?

Motsvarande 250 miljarder kronor, vilket lär innebära att det behövs ett hyfsat antal paket för att satsningen ska kunna räknas hem.

Läs mer:

ANNONS

Japanske miljardären: “Jämför mig med Napoleon”. Dagens PS

Värmerekord och klimatlarm – då kommer Trump. Dagens PS

Japans ödehus går för vrakpriser – måste ha “rätt inställning”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]