I Japan jobbar fortfarande många kvinnor bara deltid och de har svårt att få chefsjobb. Bland de främsta bolagen på Tokyobörsen hade kvinnor förra året bara 13 procent av det totala antalet ledande positioner.
Japan behöver fortfarande jobba med "womenomics"
Mest läst i kategorin
Kathy Matsui, tidigare vice ordförande för Goldman Sachs Group:s enhet i Japan, myntade termen “womenomics” om de ekonomiska fördelarna med att stärka kvinnor, det skriver Bloomberg.
Enligt henne är det fortfarande ett pågående arbete i Japan.
“En utmaning som Japan står inför är om vi kan öka representationen av kvinnor i ledande positioner,” säger hon till Bloomberg.
Hon tillägger att sysselsättningsgraden för kvinnor visserligen har ökat, men att det fortfarande är svårt för dem att gå från tillfälliga jobb till chefspositioner.
Hon har forskat om de ekonomiska fördelarna med kvinnor på arbetsmarknaden i Japan. Landets tidigare premiärminister Shinzo Abes politik påverkades av hennes arbete.
Få kvinnliga chefer
Enligt det japanska regeringskansliet hade kvinnor förra året endast för 13 procent av det totala antalet ledande positioner i de främsta bolagen på Tokyobörsen.
Den japanska regeringen har tryckt på bolag som är noterade på Tokyobörsens Prime Market Index att höja andelen kvinnliga chefer till 30 procent.
Kathy Matsui säger att ett mer varierat styrelserum kommer ta in oliks perspektiv som kommer vara värdefulla för alla företag.
Hon menar att det är arbetsgivarnas ansvar att utveckla mänskliga resurser och skapa en miljö där kvinnor kan spela en aktiv roll och att det finns en gräns för vad regeringen kan göra allt för att öka andelen kvinnliga chefer.
Under de senaste 40 åren har andelen kvinnor i den japanska arbetsstyrkan ökat med mer än 30 procent, men enligt uppgifter från ministeriet för hälsa, arbetsmarknad och välfärd jobbar över 50 procent av japans arbetande kvinnor deltid.
Ovanlig riskkapitalfond
År 2021 gick Kathy Matsui samman med tre andra erfarna kvinnliga finanschefer för att lansera riskkapitalfonden MPower Partners Fund, med sitt kvinnliga ledarskap är den väldigt ovanlig i Japan.
Fonden har som mål att investera 150 miljoner dollar, cirka 1 557,55 miljoner kronor, i sektorer som hälsovård, fintech, utbildning och miljö.
De senaste tre åren har Kathy Matsui interagerat med olika nystartade japanska bolag och överraskarts av hur annorlunda yngre japaner tänker.
Enligt henne har yngre japanska män helt andra värderingar än sina föräldrar och bryr sig mer om balansen mellan arbete och privatliv.
“Det är värderingarna och kraften hos nästa generation som kommer att flytta berg”, säger hon till Bloomberg.
Läs mer: Lågkonjunktur petar Japan från pallen Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.