Nytt ID-system i Eurotunnel mellan Frankrike och England. Klart i början av hösten. Så här kommer det att fungera.
Inga köer med nya ID-systemet
Mest läst i kategorin
Nej, vi säger inte ett ord om att de ser ljuset i slutet av tunneln.
Insinuerar heller inget om att det kan vara ett nytt fall av tunnelseende.
Vi säger snarare ”pass” om såna formuleringar kommer upp.
Rakt över disk handlar det om att Yann Leriche, vd för Eurotunnel mellan Frankrike och Storbritannien, säger att det inte kommer att bli några långa bilköer när EU:s nya resesystem börjar användas i oktober.
Liten fördröjning
5-7 minuter längre kan resan ta, erkänner Leriche hos BBC, men extra körfält och bra teknik ska göra att processen blir smidig.
Britter på väg till och från kontinenten kommer att behöva registrera fingeravtryck och ett foto vid gränsen och det har skapat oro för förseningar.
BBC har nu inspekterat de nya maskiner som kommer att användas på respektive sida av Engelska kanalen.
Senaste nytt
Nytt system
I Dover, vid Eurostars St Pancras-terminel och Eurotunnel i Folkestone kontrollerar fransk gränspolis pass när personer lämnar Storbritannien.
I processen ska EU:s mycket försenade EES-system, ersätta manuell passtämpling.
Men medborgare i länder utanför EU – och därmed även britter – kommer att behöva registrera sin information.
Det har lett till ovan nämnda varningar om köer och nya uppmaningar om att inte införa systemet i höst.
Försenad app
För en tid sattes hoppet till en av EU utvecklad app som skulle ge möjlighet att göra en del av registreringen hemifrån redan innan resan, men den väntas inte vara klar att använda redan i oktober.
Motsvarande 950 miljoner kronor läggs nu på att skapa ”bearbetningszoner” där människor ska köa för att passera kontroll och registrering.
”Bara en kort paus”
Eurotunnels vd Yann Leriche beskriver det hela som att resenärer bara ”kommer att gå ur sin bil, tillbringa några minuter på plats och sedan gå tillbaka till bilen och fortsätta sin resa”.
Han upprepar att det kommer att ta ”fem till sju minuter extra” men att det inte ens ”kommer att bli några förseningar på motorvägen” utan att allt ska löpa smidigt.
Tunnelbolaget ska dessutom anställa 140 nya medarbetare för att assistera passagerarna.
30-årsjubileum
Det är nu 30 år sedan drottning Elizabeth II och president Francois Mitterrand invigde kanaltunneln.
Tunneln kostade motsvarande 27 miljarder kronor mer än budget och företaget som driver den var nära konkurs.
Nu har bolaget vänt till lönsamhet och efter EES-systemets introduktion vill Eurotunnels ledning se fler tåg genom tunneln.
”Vi är övertygade om att trafiken mellan London och Europa kommer att fördubblas under det närmaste decenniet”, säger Yann Leriche till BBC.
Ras för utländska investeringar i London. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.