Indien har vunnit stort på att Apple sett både en minskning av försäljningen i Kina och att produktionen började gnissla för några år sen. Nu är man den prioriterade partnern i Asien.
Indien ersätter Kina som Apples viktigaste marknad i Asien
Mest läst i kategorin
Apple har satsat stort på Indien de senaste åren, och nu börjar det arbetet betala sig. Intäkterna från den indiska marknaden har ökat med 33 procent jämfört med för ett år sedan, rapporterar Bloomberg.
För hightech-jätten är Indien inte bara en växande marknad med stor potential. En vikande efterfrågan i kombination med ständiga handelskonflikter med USA, har gjort Kina till en mer problematisk marknad. Förlorade intäkter där kan nu ersättas med ökande andelar på den indiska marknaden.
Växande medelklass väljer Iphone
Den indiska mobilmarknaden domineras av billiga kinesiska telefoner som kör Googles operativsystem Android. Apples betydligt dyrare smartphones har bara stått för 3,5 procent av marknaden. Men en växande medelklass är beredda att betala för premiumprodukter, skriver CNBC.
Det är i det ljuset Apples satsning på Indien blir än mer begriplig. Under förra året öppnade man två flaggskepps-affärer i landet och har även valt att lägga mer och mer av sin produktion i Indien. Något som varit en prioritet för Tim Cook.
Mer produktion till Indien
Innan pandemin var Kina centrum för tillverkningen av smartphone. Men gradvis har Apple flyttat produktionen till andra länder på grund av olika problem. Indien har varit det land som gynnats mest av detta. Till exempel så tillverkas majoriteten av senaste modellen, iPhone 15, där.
För ett par år sedan hoppades den indiska regeringen att man på sikt skulle stå för 25 procent av Apples totala smartphone-produktion.
Allt är dock inte frid och fröjd. Precis som många andra marknader försöker Indien sätta stopp för vad man menar är orättvis konkurrens. Nyligen rapporterade Reuter att en myndighetsrapport kring konkurrens särskilt pekade på Apple App store stora inflytande för digitala tjänster.
Läs också:
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.