I takt med att nya tullhot skapar oro i världshandeln avslöjar IKEA:s toppchef hur de rustar för framtiden och varför tid kan vara avgörande.
IKEA:s vd: Vi rustar för en orolig värld – och tänker i decennier


Mest läst i kategorin
Med nya tullhot och politisk osäkerhet i ryggen bygger Inter IKEA om sin globala strategi.
Under China Development Forum i Peking lyfte vd Jon Abrahamsson Ring hur möbeljätten nu rustar sina leveranskedjor för att stå pall i en allt mer osäker världsekonomi.
Tänker långsiktigt – inte kvartalsvis
Det blåser upp till storm i världshandeln. Med nya tullhot riktade mot stora exportländer försöker USA:s president Donald Trump strama åt landets handelspolitik.
Kritiker varnar för att åtgärderna kan få långtgående konsekvenser – inte bara för de direkt berörda länderna, utan för hela det globala logistiksystemet.
Men på IKEA står man inte handfallen. Tvärtom. Företaget har under lång tid rustat för en mer osäker värld.
“Vi tror på en global räckvidd och en lokal leveranskedja – och det har vi inte gjort på många decennier”, berättar Jon Abrahamsson Ring för Bloomberg.
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Missa inte: “Slägga mot handeln” – nya tullar kan lamslå sjöfarten. Dagens PS
Han beskriver hur IKEA:s struktur och ägarform skapar ett handlingsutrymme många andra bolag saknar:
“Vi är 87 år gamla, så vi har ett långsiktigt perspektiv. Vi är inte ett publikt bolag eller något sånt, så vi behöver inte oroa oss för nästa kvartal eller nästa år. På IKEA tänker vi i decennier”.
Samtidigt betonar han att öppen och regelbaserad handel fortfarande är viktig – både för världsekonomin och för IKEA:s verksamhet.
“Vi fortsätter att bygga rätt struktur utifrån vad vi gör, men med det sagt så tror vi att öppen, regelbaserad handel är något väldigt positivt – för världen, och självklart också för IKEA”.
Senaste nytt
Prishot mot konsumenterna
När samtalet glider djupare in på handelskrig och regionalisering konstaterar han:
“Nu bygger vi för att bli ännu mer motståndskraftiga, så jag tror att det regionala tillvägagångssättet faktiskt gynnar oss”.
Samtidigt som Inter IKEA bygger motståndskraft på strukturell nivå, har andra röster inom IKEA-sfären varnat för att nya tullar riskerar att slå mot konsumenterna.

Jesper Brodin, vd för Ingka Group, som driver majoriteten av IKEA:s varuhus globalt, uttryckte tidigare en oro för prisutvecklingen.
“Alla typer av handelstariffer mot företag drabbar i slutändan konsumenterna”, sa han under World Economic Forum i Davos.
Han konstaterade att hushållen redan pressats av hög inflation och stigande räntor – och att ytterligare kostnadsökningar kan förvärra situationen.
IKEA satsar stort i USA

Trots det ekonomiska läget väljer IKEA att växla upp. Under de senaste åren har IKEA öppnat fler marknader i USA och satsat stort på Sydamerika – med Colombia, Mexiko och Chile i fokus.
“Vi kommer att fortsätta stärka vår närvaro i Amerika”, säger Abrahamsson Ring.
På frågan om hur företaget lyckas hålla kostnaderna nere i en tid av osäkra råvarupriser svarar han:
“Den främsta drivkraften för kostnadsminskning är att växa i volym, så att man kan skala upp fasta kostnader”.
“Samtidigt måste alla de omställningar vi gör inom miljö och hållbarhet också ske till en lägre kostnad – annars får det väldigt liten effekt”.
Läs även: Ikea varnar för högre priser med tullarna. Dagens PS
Läs även: Svensk radar formar framtidens självkörande bilar. Dagens PS

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Trygga din familjs framtid. Vår bäst säljande livförsäkring ger tre miljoner. Gör som tusentals andra kunder och teckna livförsäkringen som ger stor nytta till lågt pris.