Efter decennier av fri sjöfart på världens hav hotas denna grundsten för handeln. Nu söker västvärlden vägar att hantera läget.
Handelskaos när pirater och stormakter kapar haven
Mest läst i kategorin
En grundpelare i modern global handel hotas.
Sedan lång tid är alla överens om att fartyg av vilken nation som helst kan segla på öppet hav. Nu är den fria sjöfarten under attack från Röda havet till Svarta havet.
I Röda havet har houthi-rebeller agerat som pirater och attackerat mängder av lastfartyg. I Svarta havet har den ryska invasionen av Ukraina förvandlat havet till en krigsskådeplats.
”Intensiv konkurrens”
Vid Afrikas horn, Malackasundet, har pirater inskränkt sjötrafikens möjligheter. I Sydkinesiska havet kräver den kinesiska diktaturen suverän kontroll över vad som länge varit internationellt vatten.
“Under min långa karriär som sjöofficer har jag aldrig sett så intensiv konkurrens om världens hav”, säger den pensionerade amerikanska amiralen James Stavridis till Wall Street Journal.
Stavridis tjänstgjorde som Natos högsta allierade befälhavare och skrev faktiskt sin doktorsavhandling om FN:s havsrättsfördrag.
80 procent av handeln
De öppna haven lät en global ekonomi växa efter två världskrig. De hjälpte även Kina att lyfta ur fattigdom och att förbättra tillvaron för USA:s medelklass.
Fartyg hanterar mer än 80 procent av alla globala varor, enligt FN-statistik. Nu riskerar de marina säkerhetskriserna att sänka navigeringsfriheten och därmed den globala handeln.
“Det är mycket oroande”, säger Nederländernas försvarsminister Kajsa Ollongren, som understryker att navigationsfrihet “är en principfråga”.
Snabbt förlopp
Den senaste tiden har visat hur snabbt haven kan stängas eller åtminstone täppas till.
Från att houthierna attackerade det japanska lastfartyget Galaxy Leader i november har fraktpriserna från Shanghai till Genua fyrdubblats.
Den genomsnittliga kostnaden för att frakta en 40-fots kontainer har globalt ökat 2,7 gånger under samma period, enligt Drewry Shipping Consultants som anger dagspriset till motsvarande drygt 41 400 kronor.
Vill skada USA
En annan aspekt på situationen är att det i första hand är USA-ägda eller flaggade fartyg som är mål för houthi-rebellerna.
Det fick det gigantiska rederiet Maersk att förra veckan besluta sig för att inte längre skicka USA-flaggade fartyg genom Röda havet.
Resultatet av houthi-rebellernas fokus är att Rödahavs-passagen i allt högre grad istället används av fartyg som fraktar rysk olja eller för kinesisk flagg, skriver WSJ.
I förra veckan sade en houthi-ledare att kinesiska och ryska fartyg ska besparas från attacker.
Extremt dyrt
För västliga transportörer hamnar man istället i extremt fördyrade försäkringar eller i gigantiska omvägar.
Att istället för Röda havet ta den 1600 mil långa omvägen runt Afrika är ytterst bränslekrävande.
Försäkringskostnaderna för att trafikera Svarta havet har stigit så kraftigt att den ukrainska regeringen har varit tvungen att stötta rederier ekonomiskt med att teckna försäkringarna, för att transporter ska genomföras.
Förbereder sig
Från Rysslands sida har man dessutom sett framåt ur en annan aspekt och byggt sex arktiska flottbaser.
När isen smälter öppnas en ny sjöväg över vad som kallas ”Världens topp”, en genväg från Europa till Kina som Ryssland vill behärska.
Läs även:
Maersk: Läget i Röda havet hotar globala ekonomin Dagens PS
Dansk fraktjätte fortsätter undvika Röda havet (dagensps.se)
Hela havet stormar – nu planerar rebellerna nya attacker Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.