Sommaren kommer med det världens öl-producenter allra mest önskar sig: Massor med sport som vänder en sviktande konsumtion.
Sportsommar skapar öl-boom
Mest läst i kategorin
Bryggerier jorden runt ser ljusare tider efter ett par år av nedgång. En av de främsta orsakerna är sommarens många sportfester.
Redan i maj kunde Reuters rapportera att globala jättar som Heineken och Carlsberg rapporterade positiva siffror för första gånger på flera kvartal. Även Anheuser-Busch InBev i USA såg bättre siffror, även om det i deras fall mer handlade om försäljningen inte sjönk så mycket som väntat. Där kämpar man fortfarande med sviterna efter förra årets bojkott mot Bud Light.
Även i Kina, världens största producent och konsument av öl, förväntas en förbättrad konsumtion under andra halvåret. Där sjönk efterfrågan under årets första sex månader. Enligt CNBC är det framför allt premium-märken som kommer att stå för lyftet.
Sommar, sport och öl
Det som framför allt hjälper ölproducenterna världen över är sportevenemang. Fotbolls-EM 2024, som precis avslutades, har varit en viktig boost. Samma sak med Copa America, som också just gått i mål. Världen runt har fans samlats på barer och i hemmen för att kolla fotboll. Och ta en öl eller två.
I nästa vecka börjar OS i Paris, som också kommer att bidra i till att ölkonsumtionen får lite extra fart världen över. Ett stort evenemang gynnar både de globala jättarna och lokala bryggerier.
Sjunkande inflation
De senaste årens nedgång på ölmarknaden har i hög grad varit prisrelaterad. Ökande kostnader på allt från malt till aluminium drev upp priserna. Och det ledde till en sjunkande eller platt konsumtion.
Nu ser det ut som en sjunkande inflation i Europa och USA leder till att konsumtionen i allmänhet ökar där. Så även när det gäller öl.
I Kina däremot kämpar man fortfarande med en tuff inflation och låg konsumtion. Där hoppas bryggerierna få draghjälp av sjunkande priser på malt samt lägre förpackningskostnader. Samt en ordentlig skjuts från all sport.
Läs också:
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.