Dagens PS

Huthiangrepp i Röda havet gynnar containertrafik

Bilden visar ett containerfartyg från Maersk. Oroligheter i Röda havet har ökat efterfrågan på containertrafik rejält.
Maersk överkapacitet efter pandemin har förvandlats till efterfrågan. (Bild: Dietmar Hasenpusch/TT)
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup
Uppdaterad: 02 juli 2024Publicerad: 01 juli 2024

Den överkapacitet som pandemislutet orsakade Maersk har förvandlats till ökande intäkter på grund av oroligheterna vid inloppet till Suezkanalen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I februari i år varnade danska Maersk, störst i världen på containertrafik, för att man hade överkapacitet och kunde gå back fem miljarder amerikanska dollar. Nu, lite drygt fyra månader senare, har man ändrat prognosen helt och tror att det kan bli en vinst på runt tre miljarder dollar.

Vad har hänt?

Det korta svaret är Huthirebellerna i Jemen och deras attacker på sjöfarten i Röda havet. Men för att förstå sammanhanget måste vi gå lite längre tillbaka. Och ta hjälp av The Economist.

Pandemisk containertrafik

Det tar längre tid för ett fartyg att färdas runt Afrika än att gå igenom Suezkanalen. Och längre tid betyder att världshandeln behöver mer lastutrymme.

Plötsligt är Maersk och de andra containerjätternas överkapacitet inte längre anledningen till att branschen går med förlust, utan en vinstkälla.

Allt började egentligen under pandemin.

När det inte gick att umgås eller resa började konsumenter handla som aldrig förr. Och eftersom 80 procent av världshandeln går via containertrafik gick efterfrågan och priserna i höjden. Som mest ökade kostnaden för en container med 93 procent.

Rederierna beställde fler fartyg, men när pandemin började lida mot sitt slut 2022 förvandlades kapaciteten till ett överskott. I början av 2023 var efterfrågan och priser tillbaka på pre-pandemisk nivå, som The Economist då rapporterade.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fortsatta oroligheter ger goda affärer

Slutet av 2023 blev tuffare för Maersk och de andra i branschen. Samma sak i början av året. Men när Huthierna började skjuta på fartyg vände allt igen.

Och så länge de fortsätter skjuta kommer det att gynna shippingjättarna.

I en branschanalys skriver Bimco att de ändrar sin prognos att oroligheterna vid Röda havet skulle ta slut under första halvåret till att de kan fortsätta under hela året. Vilket enbart är goda nyheter för containertrafiken. För Maersk garanterar det ett lönsamt helår.

Läs mer:

Fraktkrisen i Röda havet blir värre enligt Maersk. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS