Dagens PS

EU:s strafftullar leder till färre – och dyrare bilar

Bilden föreställer EU-högkvarteret. EU strafftullar på kinesiska elbilar kan drabba konsumenterna
Blir det konsumenterna som i slutändan får betala för EU:s strafftullar mot kinesiska elbilar? (Bild: Virginia Mayo/TT)
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup
Uppdaterad: 10 juli 2024Publicerad: 10 juli 2024

Nu har de omdiskuterade strafftullarna mot kinesiska elbilstillverkare trätt i kraft. Även om EU:s plan är att rikta ett slag mot statsstödda företag, är risken stor att kostnaden i slutändan betalas av europeiska bilköpare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Avsikten är att slå ett slag mot orättvisa subventioner från kinesiska staten. Så ser EU på dem i alla fall. Tullarna är provisoriska för nu, rapporterar CNBC.

De berör heller inte bilar som redan skeppats till Europa. Bland kinesiska tillverkare betraktas de som ett orättvist och hårt slag.

En viktig fråga är också vilka som i slutändan får betala tullarna. Det kan mycket väl bli de europeiska konsumenterna.

Statlig påverkan avgör nivåerna

Exakt hur mycket varje biltillverkare kommer att betala varierar.

Som vi skrev häromdagen beror det på EU:s bedömning av hur mycket inflytande kinesiska staten har. SAIC åker på den högsta tullen, 37,6 procent, medan BYD och Geely “kommer undan” med 17,4 respektive 19,9 procent.

BYD kan för övrigt komma undan hela påslaget på en del av sina bilar, eftersom de flyttar en del av sin tillverkning till Turkiet. Så länge elbilen görs inom Europa blir det ingen extraskatt.

De tullar som nu träder i kraft är provisoriska och kommer att gälla i fyra månader. Under den perioden måste medlemsländerna rösta för eller emot att göra dem permanenta – vilket betyder fem år i första vändan.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Vem betalar i slutändan?

ANNONS

Det har inte kommit några tydliga besked från tillverkarna ifall de tänker höja priserna. Några antyder det, andra kan klara sig ändå. Enligt BBC kommer till exempel Geely att fortfarande gå med vinst på bilar som säljs inom EU.

Karl Wahlin, analytiker på sajten Bilpriser, är övertygad om att tullarna kommer att hamna ovanpå priset en köpare får betala.

“Jag kan inte se något annat rimligt scenario”, säger han till Privata Affärer.

Han har onekligen en poäng i att den här typen av kostnader i slutändan brukar drabba konsumenterna. Något som gör idén om skyddstullar en smula ineffektiv.

Läs också:

BMW ber EU om lägre tullar. Dagens PS

Intrigen tätnar – BYD snart i ledning. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup

Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]