Nu har de omdiskuterade strafftullarna mot kinesiska elbilstillverkare trätt i kraft. Även om EU:s plan är att rikta ett slag mot statsstödda företag, är risken stor att kostnaden i slutändan betalas av europeiska bilköpare.
EU:s strafftullar leder till färre – och dyrare bilar
Mest läst i kategorin
Avsikten är att slå ett slag mot orättvisa subventioner från kinesiska staten. Så ser EU på dem i alla fall. Tullarna är provisoriska för nu, rapporterar CNBC.
De berör heller inte bilar som redan skeppats till Europa. Bland kinesiska tillverkare betraktas de som ett orättvist och hårt slag.
En viktig fråga är också vilka som i slutändan får betala tullarna. Det kan mycket väl bli de europeiska konsumenterna.
Statlig påverkan avgör nivåerna
Exakt hur mycket varje biltillverkare kommer att betala varierar.
Som vi skrev häromdagen beror det på EU:s bedömning av hur mycket inflytande kinesiska staten har. SAIC åker på den högsta tullen, 37,6 procent, medan BYD och Geely “kommer undan” med 17,4 respektive 19,9 procent.
BYD kan för övrigt komma undan hela påslaget på en del av sina bilar, eftersom de flyttar en del av sin tillverkning till Turkiet. Så länge elbilen görs inom Europa blir det ingen extraskatt.
De tullar som nu träder i kraft är provisoriska och kommer att gälla i fyra månader. Under den perioden måste medlemsländerna rösta för eller emot att göra dem permanenta – vilket betyder fem år i första vändan.
Senaste nytt
Vem betalar i slutändan?
Det har inte kommit några tydliga besked från tillverkarna ifall de tänker höja priserna. Några antyder det, andra kan klara sig ändå. Enligt BBC kommer till exempel Geely att fortfarande gå med vinst på bilar som säljs inom EU.
Karl Wahlin, analytiker på sajten Bilpriser, är övertygad om att tullarna kommer att hamna ovanpå priset en köpare får betala.
“Jag kan inte se något annat rimligt scenario”, säger han till Privata Affärer.
Han har onekligen en poäng i att den här typen av kostnader i slutändan brukar drabba konsumenterna. Något som gör idén om skyddstullar en smula ineffektiv.
Läs också:
BMW ber EU om lägre tullar. Dagens PS
Intrigen tätnar – BYD snart i ledning. Dagens PS
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.